Пандемията ускори темповете на растеж на онлайн търговията на мода в България и Европа. Анализът за България отчита 50 на сто увеличение на онлайн продажбите за миналата година, когато пандемията удари страната, а рестрикциите доведоха до промяна на потребителските навици. Това коментира пред БТА Антон Панджаров, мениджър Бизнес развитие в GLAMI- една от големите европейски електронни модни търсачки. 

Доста от физическите магазини се преориентираха към онлайн продажби и по време на ограниченията пренасочиха част от финансовия си ресурс от временно затворените обекти към онлайн магазините, поясни Панджаров. Освен това, клиентите стават по-грамотни технологично и се наслаждават на пазаруването онлайн.

Като цяло пазарът на дрехи, обувки и аксесоари отбеляза спад заради затварянето на магазини, а онлайн продажбите не успяха да компенсират напълно загубите. Очакванията са общите разходи за мода (онлайн и офлайн) да се върнат на предпандемичните нива до края на годината, а през 2022 г. дори да отбележат ръст.

През 2020 г. - купувахме пижами

За миналата година от компанията отчитат повишен интерес към домашното облекло - пижами, ежедневни и спортни дрехи. Търсенето на нощно облекло, например, се е повишило с цели 62 на сто спрямо 2019 година.

"Въпреки затворените спортни зали и фитнес центрове, хората намираха стимул да тренират в домашни условия или да тичат в парка, купувайки подходящи за целта дрехи", коментира мениджърът. Търсенето на дамски маратонки се повишава с цели 43 на сто на годишна база. Впечатляващ и изненадващ, предвид обстоятелствата, е интересът към роклите, при които се наблюдава увеличение с 82 на сто.

30% ръст на онлайн пазара на дрехи за първите 4 месеца на 2021 г., очаква експертът. Наблюденията на компанията показват, че около 50 на сто от потребителите на модни стоки са от София, следвани от Пловдив, а най-малко - от Видин. Над 70 процента от онлайн купувачите на модни стоки са жени на възраст между 18 и 44 години.

"След първоначалния шок от пандемията потребителите масово се насочиха към онлайн пазаруване, не само защото това беше единственият начин, но и защото усетиха ползите така, както никога преди", каза Антон Панджаров. При цялата условност за средния разход на българина за модна онлайн покупка мениджърът посочи, че цените са в широк диапазон и могат да варират от 20-ина чак до 500 и повече лева.

Пазаруване за отмъщение

очакват анализаторите след края на ограниченията Панджаров. В момента от компанията отчитат, че потребителите са увеличили с 20 на сто артикулите в категорията "Любими" и планират при първа възможност да ги купят и да се възнаградят с мечтана модна стока за изтърпените по време на ограниченията лишения от социални контакти.

Да се облечем като Анджелина Джоли

Според Антон Панджаров онлайн търговията вече е навлязла в света на изкуствения интелект. Той подобрява потребителското преживяване и помага на компаниите да намират решения, когато традиционните алгоритми не вършат работа. В модната електронна търговия изкуственият интелект може да направи търсенето на артикули по-приятно с "умни" предложения и висококачествено съдържание. "Технологиите създават изцяло нови функционалности като визуалното търсене. То ни позволява да се облечем например като Анджелина Джоли, като поставим в платформата нейна снимка. Друг трудолюбив робот с ненормирано работно време подрежда хилядите стоки и ги категоризира внимателно, за да можем с часове да прелистваме само модели на рокли", допълни мениджърът.

Анализите показват, че по време на пандемията електронната търговия скочи с поне 3 години в бъдещето. Мнозина откриха онлайн пространството като начин за пазаруване или пък разшириха асортимента на стоките, които купуват през интернет. Появиха се и много нови онлайн магазини, но ще оцелеят тези, които успяха да отговорят на нуждите на клиентите си и да предложат инициативи като безконтактна доставка и плащане, подарък - маска към всеки продукт, увеличено време за връщане на стоката, безплатни доставки с куриер, коментира мениджърът. Според него, пандемията е направила добрите магазини - тези, които се вслушват в клиентите си, по-силни, а онези, които се опитват просто да правят търговия, ще напуснат пазара.