Ограничителните мерки ще бъдат разхлабени. Магазините за нехранителни стоки с нетна търговска площ над 300 кв. м ще могат да работят при определени условия. Това каза по време на брифинга на Националния оперативен щаб министърът на икономиката Лъчезар Борисов.

Самостоятелните обекти - магазини за нехранителни стоки в търговските центрове, до които има директен достъп с вход от улицата или паркинг, могат да продължат дейността си, спазвайки противоепидемичните мерки, обясни министърът.

В тези магазини ще могат да се обособят площи до 300 кв. м, които трябва да бъдат оградени с ленти, щандове или по друг начин, така че да не се позволява достъп на клиенти извън обособената площ.

Търговските обекти на открито също ще могат да работят при спазване на всички противоепидемични мерки и нормативно установени правила.

Министър Борисов отбеляза, че тези възможности са дадени в негови указания за работата на тези обекти.

Ето и самите указания:

1. Самостоятелни обекти-магазини за нехранителни стоки в търговските центрове по т. 14, до които има директен достъп (вход) от улица или паркинг, могат да продължат своята дейност, спазвайки указанията по т. 2.

2. Магазините по т. 15 с нетна търговска площ над 300 кв. м., предлагащи нехранителни стоки могат да продължат своята дейност:

а) като обособят и ограничат по подходящ начин търговска площ, достъпна за клиентите в размер до 300 кв. м. Обособяването може да стане с преградни стени, ленти, щандове и др. начини, които да не позволяват достъпа на клиенти извън обособената площ.

б) извън търговските обекти на открити площи при спазване на всички противоепидемични мерки и нормативно установени правила и задължения за осъществяване на дейността.

Лъчезар Борисов издаде указания за работа на големите търговски обекти - закрити и открити

Снимка: БТА

Настоящите указания са съгласувани от министъра на здравеопазването, се казва в съобщение на Министерството на икономиката. Споменатите точки 14 и 15 са от Заповед № РД01-173/18.03.2021 г. на министъра на здравеопазването.

Преди няколко дни от Българската ритейл асоциация заявиха, че докато при първия локдаун фалитите са били около 15%, сега при третия се очаква лавина от фалити.

"Трето затваряне на бизнеса за една година означава, че трета колекция не може да бъде реализирана и загубите от този факт са огромни. Колекциите се планират и заявяват месеци по-рано, а в началото на всеки сезон доставената стока започва да се реализира и около средата на сезона започва разпродажбата, тоест търговецът разполага с не повече от два месеца, за да я продаде. След няколко сезона една колекция е вече не само морално остаряла, но и физически остаряла, за да бъде продадена дори на безценица", коментира ситуацията Рая Попова, председател на асоциацията.