Бизнесът в продажбите на дребно очаква вълна от фалити
Следващите 2 години трябва да има мощен импулс и инвестиции
При първия локдаун фалитите са били около 15%, сега се очаква лавина от фалити. Това заяви Рая Попова, председател на Българската ритейл асоциация пред БНР.
"Бизнесът вече няма никакъв резерв. Държавата моментално да започне да изплаща предвидените помощи, плюс по европейски проекти да се генерират допълнително средства, за да се подпомогнат движещи за икономиката сектори при поредното затваряне", апелира тя.
Трето затваряне на бизнеса за една година означава, че трета колекция не може да бъде реализирана и загубите от този факт са огромни, обясни Рая Попова. Колекциите се планират и заявяват месеци по-рано, а в началото на всеки сезон доставената стока започва да се реализира и около средата на сезона започва разпродажбата, тоест търговецът разполага с не повече от два месеца, за да я продаде, посочи тя. По думите ѝ след няколко сезона една колекция е вече не само морално остаряла, но и физически остаряла, за да бъде продадена дори на безценица.
Няма прогнозируемост
"Ние не знаем в крайна сметка търсим ли хора или освобождаваме хора", коментира тя.
Относно подпомагащите мерки на държавата Попова отбеляза, че "хаосът в системата е доста голям", а бизнесът среща затруднения с връщането на документи "по най-безумни причини", например непоставено тикче.
"Документи за помощи са подадени от наши колеги още ноември. В края на януари едва започват да се изплащат някакви обезщетения", разказа Рая Попова.
Димитър Бранков от БСК отбеляза пред БНТ, че засегнатият бизнес трябва да провери всички възможности за подкрепа и да се консултира с Агенцията по заетостта и Министерството на икономиката, алгоритъмът обаче според него остава неясен в общите му рамки.
"Имаме новости, пускаме за 20 дни-затваряме. Това можеше да бъде законодателно уредено между първа и втора вълна миналата година и питанките пред бизнеса да бъдат по-малко. Имаме сигнали за забавяне по различните схеми, 2 пъти повече работодатели са съкращавали хора, отколкото да се възползват от мерките", каза още Димитър Бранков.
Следващите 2 години трябва да има мощен импулс и инвестиции
"По-добре e да имаме една или две схеми, а не всеки път да се въвеждат нови. Простата схема 60 на 40 сработи, тя е работеща мярка, пари отиват при бизнеса", допълни Лъчезар Богданов.
Той напомни, че трафикът за пътници през февруари е 87% по-нисък и е очевидно, че хората не пътуват и има структурен проблем в сферата на туризма. По думите му, ако случаите намалеят и ваксинацията напредне, икономиката няма да изпита нов шок.