Европейските авиокомпании са изправени пред несигурна посока на фона на Европейския зелен договор, разработен от комисията на Урсула фон дер Лайен. Най-очевидните оръжия, които Еврокомисията може да използва, е да отмени изключенията от акцизите за горивата и безплатните кредити за въглеродни емисии за авиацията. Грета Тунберг обаче може би е по-голяма заплаха за сектора, пише Ройтерс, цитирана от БТА.

Авиокомпаниите в момента са източник на под 3 процента от въглеродния диоксид в света. Този дял обаче ще се увеличи със засилването на авиотрафика и преминаването към възобновяема енергия на мястото на традиционните електроцентрали и задвижването на колите с петролни продукти.

Дотогава шефовете на компаниите ще продължат да прибягват до проекти за компенсиране на емисиите - най-вече като плащат за засаждане на дървета - като защита срещу регулаторите и младата шведска активистка.

Нискотарифната изиДжет (easyJet) например обеща да харчи 25 милиона британски лири годишно за подобни цели.

Такива инициативи все пак е малко вероятно да отклонят вниманието на Еврокомисията, чийто най-лесен отговор би бил да накара авиокомпаниите да плащат акцизи за горивата. Ако регулаторите използват вече приетите ставки в търговския оборот, това би оскъпило с 21 евро всеки 1000 литра гориво или с близо 5 процента.

Друг подход би бил да се спрат безплатните кредити на авиопревозвачите по европейската система за търговия с въглеродни емисии. При текуща цена от 24,6 евро на тон въглероден диоксид за Райънеър (Ryanair) например това би се равнявало на 114 млн. евро или 12 процента от прогнозираната оперативна печалба за 2020 година.

Тук се включва Тунберг. През 2019 г. нейната инициатива за отказ от летенето по климатични причини е допринесла за спад с 4 процента в броя на пътниците на шведските летища, според летищния оператор Суедавиа (Swedavia). Ако тази тенденция се прехвърли в Европа, то авиокомпаниите ще бъдат изправени пред голям проблем.

При 5 процента акциз за самолетното гориво и премахване на безплатните въглеродни кредити 580-те млн. евро прогнозирана оперативна печалба на изиДжет за 2020 г. ще намалее до 465 млн. евро. Ако се добави обаче и 4-процентово намаляване на пътниците заради "ефекта Грета", то печалбата ще се срине до едва 150 млн. евро. При Райънеър показателят ще се свие повече от двойно до 437 млн. евро.

Тази прогноза е само върхът на айсберга, тъй като отчита едва една трета от 700-те милиона пътници по вътрешноевропейски маршрути през 2018 година. Ако цифрите за загубата на оперативна печалба се екстраполират и до останалата част от сектора, то авиокомпаниите на континента ще понесат удар за близо 3 млрд. евро.

Това струпване на негативни фактори разбира се може и да не се случи, а авиокомпаниите със сигурност ще отвърнат на удара. Секторът обаче изглежда все по-уязвим с натрупването на доказателствата за климатичните промени и техните последици.