Находищата на минерална вода в България са 146, от които изключителна държавна собственост са 102, а останалите 44 са публична общинска. 15 от всички находища са предоставени за бутилиране, което е една много малка част от изворите, годни за консумация. По последни данни за 65 от изворите има анализи, които сочат, че водата им има питейни качества. Това каза за БТА Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производители на безалкохолни напитки в България. Тя бе наскоро в Михалково за честването на празника Еньовден.

За утвърдените производители - социално-отговорните компании, хората са в центъра на всяка тяхна дейност и мисъл - работим непрекъснато прилагайки най-високите стандарти за работа в сектора, заяви Жана Величкова. Само така, допълни тя, можем да задоволим непрекъснато растящите потребности, изменчивите вкусове, новите предизвикателства, начините по които хората избират своите продукти.

Жана Величкова посочи изминалата 2018 година като положителна, през която компаниите от асоциацията са успели да реализират на пазара над 1 700 милиона литра бутилирана вода и безалкохолни напитки и отчитат ръст в почти всички категории на индустрията.

По данни на асоциацията най-динамично продължава да се развива в хранително-вкусовата промишленост категорията бутилирана вода, където за предходната година е отчетен ръст от 7 на сто. При останалите безалкохолни напитки общият ръст е около 1,5 процента. Това, коментира Величкова, показва, че сме си свършили добре работата и потребителят ни е кредитирал с доверието, за което работим.

Въпреки огромните усилия, които тази индустрия полага в посока да достигнем по-бързо до кръговата икономика, получихме едно изискване за трайно прикрепени капачки, изискване, което няма познато технологично решение за голяма част от тях в момента, а в същото време трябва да се съобразят с него в рамките на 5-годишен срок, посочи Величкова. Поводът за това изискване е изследване на глобалната морската среда, в която се оказва, че 3 на сто от неразлагащите замърсители са капачки от пластмасови бутилки, поясни Величкова.

По думите й компаниите от Асоциацията работят и изпълняват множество доброволни и дарителски ангажименти - подкрепят редица политики в областта на устойчивостта. Сред приоритети им е, отбеляза тя, разработката на много по-устойчиви опаковки, да използват много ефективно ресурсите си, да насърчават здравословното и балансирано хранене и активен начин на живот, за да адресират предизвикателствата на затлъстяването. Ние сме единствената индустрия, която е влязла с реални ангажименти, които изпълняваме, за да подкрепим усилията на държавата да изпълни тя своите ангажименти спрямо ЕС по отношение на намаляване на захарта и калориите, коментира Жана Величкова.

Бутилираните води съставляват около 48 на сто от обемите в сектора - с най-голям дял в цялото портфолио на индустрията. Те са най-голям сегмент на пазара и превъзхождат безалкохолните напитки, посочи Величкова.