Всички одобрени кандидати за подпомагане с оборотен капитал, засегнати от временните противоепидемични мерки са длъжни да представят отчет за използваните средства, съобщиха от Националната агенция по приходите (НАП).

Това ще се случва през модула "Комуникация с УО" на Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН 2020). Срокът, в който кандидатите могат да използват получената подкрепа (да извършат допустимите разходи) е 3 месеца от датата на предоставяне на безвъзмездната финансова помощ. В рамките на един месец след този срок дружествата трябва да се отчетат за използваните средства.

Ако не бъде подаден отчет предприятията ще трябва да възстановят средствата, уточняват от приходната агенция.

Особеното при кандидатите, участвали и във фаза 1 и във фаза 2 е, че те трябва да подадат един общ отчет, като продължителността на изпълнение на всяко заявление за подкрепа е 3 месеца от датата на предоставяне на безвъзмездната финансова помощ, но срокът за отчитане в този случай е 1 месец след срокът за изразходване на получените средства за подпомагане от фаза 2. Кандидатите, които ще участват и в бъдещата трета фаза на проекта ще подават отчетите си нея отделно.

Образецът на отчетния документ, който кандидатите трябва да подадат през ИСУН съдържа следната информация:

  • кратко описание за същността на проектната дейност, изпълнена за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19;
  • кратко описание на извършените разходи;
  • периодът, в рамките на който са извършени разходите.
  • изпълнение на мерките за информиране и публичност;
  • проведена ли е процедура за избор на изпълнител с "Публична покана", съгласно разпоредбите на ЗУСЕСИФ и ПМС №160/2016 г.

По електронен път идват над 95% от данъчните декларации,

дори от физически лица. Това е силно повлияно от COVID кризата. Това каза в ефирна на БНТ говорителят на НАП Росен Бъчваров.

"Съществува възможността това да се направи и на гише. Много по-удобно и много по-лесно, спестявайки време и пари, е използването на безплатния персонален идентификационен код, който може да се получи във всеки офис на НАП не само за подаването на данъчната декларация, но и за ползване на още над 100 електронни услуги", допълни Росен Бъчваров.

Вече не се налага взимането и представянето на служебни бележки в над 90% от случаите. ТЕЛК-овите решения, декларациите от другия родител за ползване на данъчни облекчения за деца, вече не се прилагат към данъчната декларация, добави Бъчваров.

Той припомни, че предварително попълнената данъчна декларация представлява предварителна оценка, която не е задължителна и не се счита за подадена. При необходимост данните в нея могат да бъдат коригирани - всякакъв вид промени и изменения са допустими, отбеляза Росен Бъчваров.