Европейските летища, които са тежко засегнати от епидемията от коронавируса, ще трябва да намерят нов модел на функциониране след кризата, в който нискотарифните компании ще са печелившите. Това прогнозира днес генералният директор на летищната асоциация Ей Си Ай Юръп (АCI Europe) Оливие Янковек, цитиран от Франс прес.

Виждаме ясно, че нискотарифните компании са печелившите в тази криза. Най-големите сред тях имат най-солидните финансови резултати и разполагат с ликвидни пари, за да се справят с кризата през идните месеци, каза Янковек на откриването на годишното Общо събрание на организацията, която включва 500 летища в 46 европейски страни.

Техният продукт е перфектно приспособен към новата реалност след Ковид-19, както и управлението на разходите им и гъвкавостта, която проявяват, допълни той, посочвайки ирландската компания Райънеър (Ryanair) и унгарската Уиз еър (Wizz Air) като големите печеливши.

Тези авиопревозвачи ще завоюват пазарен дял и кой знае, когато настъпи подходящото време, ще проявят интерес и към полетите на дълги разстояния, добави той.

Нискотарифните компании имат предимство в кризата, най-вече защото мрежата им е ограничена до полети на средни разстояния в Европа - трафик, който започва постепенно да се възстановява бавно в зависимост от ограниченията за пътуване. Не такава е ситуацията при историческите гиганти, които имат постоянни големи разходи, тъй като полетите на дълги разстояния все още са почти изцяло спрени заради несигурността около разпространението на коронавируса.

Ирландската авиокомпания Райънеър обяви в началото на ноември загуба от 197 милиарда евро през първите шест месеца на финансовата си година, приключваща в края на септември спрямо печалба от 1,15 милиарда евро през същия период на предходната година.

Райънеър обаче очаква след пандемията по-ниските разходи заради вируса да й позволят да се възползва от многото възможности за растеж, които ще има, особено в нишите, където конкурентните компании са съкратили капацитета си или са фалирали.

Нискотарифната британска компания ИзиДжет (EasyJet) обяви днес загуба от над милиард лири за цялата финансова година. Шефът на авиопревозвача Йохан Лундгрен обаче е оптимист и се надява, че компанията разполага след мащабни орязвания на разходите и хиляди съкращения на работни места със солидна основа, за да излезе от кризата.

Трите европейски гиганта Ер Фран-Ка Ел Ем (Air France-KLM), Ай Ей Джи (IAG), компанията майка на Бритиш еъруейз (British Airways) и изиДжет и Луфтханза (Lufthansa) са отчели загуби съответно от 1,6, 1,76 и 2 милиарда евро през третото тримесечие.

Към 15 ноември въздушният трафик на европейските летища се е понижил с 81 процента на годишна основа, според Ей Си Ай.