Индексът на потребителските цени за май 2020 г. спрямо април 2020 г. е 99.7%, т.е. месечната инфлация е минус 0.3%. Инфлацията от началото на годината (май 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е минус 0.6%, а годишната инфлация за май 2020 г. спрямо май 2019 г. е 1.3%.

Графика: НСИ

Средногодишната инфлация за периода юни 2019 - май 2020 г. спрямо периода юни 2018 - май 2019 г. е 2.8%.

Как са се променили цените на стоките и услугите в потребителските групи през май 2020 г. спрямо април 2020 г.:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.1%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - намаление с 0.1%;
  • облекло и обувки -цените остават на равнището от миналия месец;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0.1%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 0.4%;
  • здравеопазване - увеличение с 0.4%;
  • транспорт - намаление с 2.3%;
  • съобщения - увеличение с 0.2%;
  • развлечения и култура - намаление с 3.7%;
  • образование - увеличение с 0.1%;
  • ресторанти и хотели - увеличение с 0.3%;
  • разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.3%.

Кои хранителни продукти са поевтинели през месец май 2020 г.

  • зърнени закуски - с 2.1%,
  • месо от едър рогат добитък - с 2.8%,
  • свинско месо - с 2.5%,
  • месо от домашни птици - с 0.1%,
  • пълномаслено прясно мляко - с 0.3%,
  • сирене - с 0.7%,
  • яйца - с 6.7%,
  • маргарин - с 1.1%,
  • домати - с 4.8%,
  • краставици - с 8.9%,
  • зеле - с 16.8%,
  • пипер - с 15.7%,
  • зрял лук - с 8.7%,
  • листни зеленчуци - с 8.1%,
  • маслини - с 1.1%,
  • гъби - с 0.7%,
  • картофи - с 5.5%,
  • пресни зеленчукови подправки - с 3.5%,
  • кафе - с 2.2%,
  • бира - с 1.3%, и други.

Кои храни са поскъпнали през същия период:

  • ориз - с 1.0%,
  • брашно - с 1.1%,
  • хляб - с 0.6%,
  • агнешко месо - с 0.5%,
  • малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.1 и 0.8%,
  • мляно месо (кайма) - с 1.1%,
  • нискомаслено прясно мляко - с 0.2%,
  • кисели млека - с 1.1%,
  • кашкавал - с 0.7%,
  • млечни масла - с 0.7%,
  • олио - с 0.7%,
  • ябълки - с 11.5%,
  • цитрусови и южни плодове - с 5.3%,
  • захар - с 1.9%,
  • оцет - с 1.8%,
  • сол - с 1.5%,
  • минерална вода - с 0.7%,
  • газирани напитки - с 1.4%,
  • ракии -с 0.1%,
  • вина -с 1.0%, и други.

Цените на кои нехранителни стоки са намалели през май 2020 г.

  • обувки - с 0.6%,
  • централно газоснабдяване - с 5.2%,
  • газообразни горива за битови нужди - с 1.4%,
  • топлинна енергия за подгряване на вода - с 3.8%,
  • прахове за пране - с 0.1%,
  • дизелово гориво - с 5.7%,
  • автомобилен бензин А95Н - с 4.5%,
  • автомобилен бензин А100Н - с 4.2%,
  • газ пропан-бутан за ЛТС - с 4.1%,
  • метан за ЛТС - с 2.0%,
  • телевизори - с 0.5%,
  • градинарство и цветарство - съответно с 0.1 и 1.0%,
  • автомобилни застраховки - с 1.1%, и други.

Кои нехранителни стоки и услугите са поскъпнали през май 2020 г.:

  • облекло - с 0.3%,
  • материали за ремонт и поддържане на жилище - с 0.4%,
  • готварски печки - с 1.9%,
  • бойлери - с 0.9%,
  • климатични инсталации - с 0.7%,
  • препарати за почистване на съдове - с 1.2%,
  • персонални компютри - с 0.8%,
  • вестници - с 2.0%,
  • продукти за лична хигиена и козметични продукти - с по 0.2%,
  • банкови услуги - с 4.9%, и други.

През май 2020 г. цените на лекарствените продукти и на лекарските услуги са се увеличили съответно с 0.5 и 0.4%. При цените на стоматологичните услуги увеличението е 0.2%.

Какви са показателите за ХИПП

Хармонизираният индекс на потребителските цени за май 2020 г. спрямо април 2020 г. е 99.8%, т.е. месечната инфлация е минус 0.2%. Инфлацията от началото на годината (май 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е минус 0.6%, а годишната инфлация за май 2020 г. спрямо май 2019 г. е 1.0%.

Средногодишната инфлация за периода юни 2019 - май 2020 г. спрямо периода юни 2018 - май 2019 г. е 2.3%.

Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната.

ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Индексът на потребителските цени (официален измерител на инфлацията в България) оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства.