Месечната инфлация за май е -0.3, годишната - 1.3%: как се променят цените
НСИ обяви показателите за инфлация и индексите на потребителските цени
Индексът на потребителските цени за май 2020 г. спрямо април 2020 г. е 99.7%, т.е. месечната инфлация е минус 0.3%. Инфлацията от началото на годината (май 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е минус 0.6%, а годишната инфлация за май 2020 г. спрямо май 2019 г. е 1.3%.
Средногодишната инфлация за периода юни 2019 - май 2020 г. спрямо периода юни 2018 - май 2019 г. е 2.8%.
Как са се променили цените на стоките и услугите в потребителските групи през май 2020 г. спрямо април 2020 г.:
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.1%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - намаление с 0.1%;
- облекло и обувки -цените остават на равнището от миналия месец;
- жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0.1%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 0.4%;
- здравеопазване - увеличение с 0.4%;
- транспорт - намаление с 2.3%;
- съобщения - увеличение с 0.2%;
- развлечения и култура - намаление с 3.7%;
- образование - увеличение с 0.1%;
- ресторанти и хотели - увеличение с 0.3%;
- разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.3%.
Кои хранителни продукти са поевтинели през месец май 2020 г.
- зърнени закуски - с 2.1%,
- месо от едър рогат добитък - с 2.8%,
- свинско месо - с 2.5%,
- месо от домашни птици - с 0.1%,
- пълномаслено прясно мляко - с 0.3%,
- сирене - с 0.7%,
- яйца - с 6.7%,
- маргарин - с 1.1%,
- домати - с 4.8%,
- краставици - с 8.9%,
- зеле - с 16.8%,
- пипер - с 15.7%,
- зрял лук - с 8.7%,
- листни зеленчуци - с 8.1%,
- маслини - с 1.1%,
- гъби - с 0.7%,
- картофи - с 5.5%,
- пресни зеленчукови подправки - с 3.5%,
- кафе - с 2.2%,
- бира - с 1.3%, и други.
Кои храни са поскъпнали през същия период:
- ориз - с 1.0%,
- брашно - с 1.1%,
- хляб - с 0.6%,
- агнешко месо - с 0.5%,
- малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.1 и 0.8%,
- мляно месо (кайма) - с 1.1%,
- нискомаслено прясно мляко - с 0.2%,
- кисели млека - с 1.1%,
- кашкавал - с 0.7%,
- млечни масла - с 0.7%,
- олио - с 0.7%,
- ябълки - с 11.5%,
- цитрусови и южни плодове - с 5.3%,
- захар - с 1.9%,
- оцет - с 1.8%,
- сол - с 1.5%,
- минерална вода - с 0.7%,
- газирани напитки - с 1.4%,
- ракии -с 0.1%,
- вина -с 1.0%, и други.
Цените на кои нехранителни стоки са намалели през май 2020 г.
- обувки - с 0.6%,
- централно газоснабдяване - с 5.2%,
- газообразни горива за битови нужди - с 1.4%,
- топлинна енергия за подгряване на вода - с 3.8%,
- прахове за пране - с 0.1%,
- дизелово гориво - с 5.7%,
- автомобилен бензин А95Н - с 4.5%,
- автомобилен бензин А100Н - с 4.2%,
- газ пропан-бутан за ЛТС - с 4.1%,
- метан за ЛТС - с 2.0%,
- телевизори - с 0.5%,
- градинарство и цветарство - съответно с 0.1 и 1.0%,
- автомобилни застраховки - с 1.1%, и други.
Кои нехранителни стоки и услугите са поскъпнали през май 2020 г.:
- облекло - с 0.3%,
- материали за ремонт и поддържане на жилище - с 0.4%,
- готварски печки - с 1.9%,
- бойлери - с 0.9%,
- климатични инсталации - с 0.7%,
- препарати за почистване на съдове - с 1.2%,
- персонални компютри - с 0.8%,
- вестници - с 2.0%,
- продукти за лична хигиена и козметични продукти - с по 0.2%,
- банкови услуги - с 4.9%, и други.
През май 2020 г. цените на лекарствените продукти и на лекарските услуги са се увеличили съответно с 0.5 и 0.4%. При цените на стоматологичните услуги увеличението е 0.2%.
Какви са показателите за ХИПП
Хармонизираният индекс на потребителските цени за май 2020 г. спрямо април 2020 г. е 99.8%, т.е. месечната инфлация е минус 0.2%. Инфлацията от началото на годината (май 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е минус 0.6%, а годишната инфлация за май 2020 г. спрямо май 2019 г. е 1.0%.
Средногодишната инфлация за периода юни 2019 - май 2020 г. спрямо периода юни 2018 - май 2019 г. е 2.3%.
Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната.
ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Индексът на потребителските цени (официален измерител на инфлацията в България) оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства.