След безпрецедентните сътресения във въздушният транспорт авиокомпаниите са готови отново да полетят и разполагат с арсенал срещу COVID-19, който е ключът към рестартирането. Този арсенал трябва да бъде хармонизиран на световно равнище, за да се избегне работата на парче при вземането на мерки.

Това каза главният изпълнителен директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA) Александър дьо Жуниак в интервю за Франс прес.

Един от ключовете към подновяването на полетите е процесът за контрол на пътниците, който трябва да е много стриктен, да възстанови доверието и да убеди правителствата да отменят процедурите за затваряне на граници, заяви шефът на МАВТ, която обединява 290 авиокомпании.

Напът сме да изградим нещо, което e сигурно, и позволява да работим по начин, който е жизненоважен за икономиката, подчерта Жуниак. Той енергично отхвърли идеята да се блокират седалки, за да се осигури физическо дистанциране на борда.

Ако оставим свободни седалки, това няма да допринесе за по-голяма сигурност, нещо повече икономическият ефект от подобна стъпка ще е абсолютно катастрофален, тъй като ще трябва да се увеличат цените с от 50 до 100 процента, допълва Жуниак

В момента МАВТ и големите държави търсят единен и хармонизиран подход за прилагане на системата за здравен контрол по целия свят във въздушния транспорт. Преговорите ще завършат до края на месеца, според шефа на МАВТ.

Идеята е да се избегнат разнопосочните мерки за сигурност, които последваха атентатите на 11 септември, най-вече по контрола на пътниците, коментира Александър дьо Жуниак.

Какви мерки се предвиждат за повече сигурност:

  • декларация за здравното състояние при пристигане на летището,
  • проверка на температурата,
  • носене на маска на летището и в самолета,
  • раздаване на предварително опакована храна, за да се ограничат контактите,
  • дезинфекция на самолета,
  • ограничаване на броя на ръчния багаж и
  • ускорена доставка на багаж.

Намерението е тези мерки да са координирани и съчетани с ефективни системи за филтриране на въздуха в самолетите, така че да се създаде анти-COVID-19 мрежа.

Между 80 и 90 процента от самолетите по света спряха да летят и въздушният трафик ще рестартира едва от юни, първо по вътрешните линии, след това по континенталните и накрая по междуконтиненталните, според МАВТ.

Организацията прогнозира, че равнището на въздушния трафик отпреди кризата ще бъде възстановено едва през 2023 година.

Досега само три или четири авиокомпании са фалирали, каза Александър дьо Жуниак, сред които е и Върджин Острейлиа (Virgin Australia), но пък десетки хиляди работни места бяха съкратени