Опасността от нови по-заразителни и опасни мутации на новия коронавирус постави въпроса за масова ваксинация, която сигурно ще наложи изисквания и към фирмите. На Запад големи компании задействаха специални протоколи с ограничения, правни експерти се застъпиха за това, че не е незаконно да се спира достъпа до работните места на неваксинирания персонал и на клиенти до офисите.

Засега в България темата се повдига плахо, но това може скоро да се промени - с настъпващите нови и по-опасни мутации на новия коронавирус.

Пример за поемане в такава посока даде днес министърът на туризма Стела Балтова, която в ефира на БНТ каза, че ваксинирането срещу COVID-19 трябва да се превърне във фирмена политика.

С тези думи Балтова преобърна позицията на ведомството, което ръководи. Преди дни МТ разпространи позиция, в която бе записано следното: "Ваксинирането е напълно доброволен процес и никога пред работодателите в бизнеса не е било поставяно изискване или условието задължително да ваксинират своя персонал, както и да оказват натиск от всякакъв характер в тази посока."

Не е съвсем ясно какво влага Балтова в думите ваксинирането да се превърне във фирмена политика: дали ще е по пътя на убеждаването, сплашването, задължаването по отношение на персонала или ограничително за клиентите.

Бизнесът, работодателите и ваксинирането

Преди дни имахме повод да напишем, че една от най-големите банки в света Morgan Stanly забранява достъпа на неваксиниран персонал и клиенти.

Водещата консултантска компания в света McKinsey & Company съветва работодателите към по-мек подход - да обмислят набор от действия, които подкрепят приемането на ваксина срещу COVID-19 от служителите по пътя на убеждението и като правят ваксинацията възможно най-удобна и "по-евтина".

Ключът към подобни инициативи (освен информацията, която предоставят) е да се водят откровени, отворени разговори, като се дава приоритет на изслушването на служителите. Малките и средни работодатели в една общност (примерно географска или вид бизнес) биха могли да се обединят, за да организират такива сесии, като по този начин достигнат по-голям мащаб и направят изпълнението по-практично, отбелязват консултатните и дават два примера.

OCBC Bank Singapore организира поредица от семинари с реномирани местни медицински експерти, за да предостави информация на своите служители по редица теми, включително ефикасността на ваксината, потенциалните странични реакции и влиянието на ваксините върху физическото дистанциране например и други ограничения. От своя страна базираната в Израел SodaStream привлече еврейски и мюсюлмански религиозни лидери и медицински специалисти, говорещи арабски и иврит, за да представят факти и да компенсират всякаква дезинформация относно ваксините срещу COVID-19 сред разнообразния работен състав на компанията.

Дезинформация и информация

Убеждението - твърдата вяра или мнението - е жизненоважно за всеки, който иска да се ваксинира (или да получи каквато и да е друга здравна намеса, в този случай). Изграждането на убеждение се усложнява от мащаба и разнообразието на наличните източници на информация за ваксинацията срещу COVID-19, както и от постоянството на дезинформацията по въпроса. McKinsey отбелязват, че работодателите имат директен канал за комуникация със своите служители, което ги поставя в уникално положение да пресекат шума и да предоставят факти и информация, които биха могли да подкрепят убеждаването. Работодателите могат да предприемат много действия, включително обучение на служителите относно фактите за ваксинацията, нормализиране на ваксинацията и разработване на политики на работното място. 

С течение на времето компаниите може да искат да интегрират планирането и действията за ваксинация с по-широки усилия за защита на работната сила и безопасното връщане на работа. В допълнение, те ще трябва да обмислят и планират как да подкрепят продължаването на ваксинацията, ако е уместно - например бустерни снимки за нововъзникващи варианти на вируса. Освен подкрепата за приемане на ваксинация, работодателите трябва да обмислят оценка на лични здравни протоколи, норми за срещи и сътрудничество, промени в настройките и протоколите за работа от дома и политики за пътуване до работното място.

Законно или незаконно

Ваксинирането срещу новия коронавирус навсякъде е доброволно, поне засега. Но дали е законно да се ограничава достъпът до работното място на неваксинираните.

Изображение, публикувано в Instagram и Twitter, твърди, че е незаконно предприятията в САЩ да искат доказателства за ваксинация или да отказват влизане на клиентите въз основа на техния ваксинационен статус, писа наскоро изданието capradio.org. Освен това в изображението се твърди, че собствениците или служителите, които "са нарушили вашите права", могат да бъдат подведени под отговорност съгласно федералния наказателен кодекс, която специално разглежда лишаването от права, което може да доведе до доживотен затвор или смъртно наказание.

Правните експерти обаче казват, че на фирмите е позволено да искат доказателства за ваксинация от клиентите. В някои щати фирмите дори трябва да питат за статуса на ваксинация съгласно актуалните мерки за възстановяване.

Освен това предприятията обикновено могат да откажат достъп на неваксинирани клиенти, които не могат да се имунизират поради увреждане, здравно състояние или религиозни убеждения, но трябва да им предложат приемливо настаняване. Експертите казват, че приемливо настаняване не означава непременно, че човек може да влезе или да получи достъп до услугите си лично.

По отношение на горепосочения закон експертите казват също, че той се прилага за държавните служители, а не за частния бизнес. Никой собственик на бизнес или служител, който поиска от клиент доказателство за ваксинация, няма да бъде затворен доживотно или да бъде изправен пред смъртно наказание, категорични са правистите в САЩ.

Специалният протокол у нас

Да се върнем към Балтова, която неотдавна днес припомни, че съвместно с Министерството на здравеопазването беше разработен стикер за 100% ваксиниран персонал, а първият такъв беше поставен символично в курорта Албена.

"Подготвяме и специален здравен протокол, в който става видно при какви условия се влиза в България от конкретна страна и при какви условия се излиза и как ще се процедира, ако се случи така, че има контактни лица със заболяло лице. Категорично са наясно от бранша какви мерки трябва да предприемат и те ги прилагат", посочи Балтова. По думите й този протокол ще бъде публикуван днес или в понеделник.

По друг повод днес обединение "Бъдеще за туризма" поиска оставките на служебния министър на туризма Стела Балтова и заместниците й - Даниела Стоева, и Мария Белколева, предаде БТА. Според организацията екипът на ведомството не се е оказал на нивото на сериозните проблеми, които предстоят за решаване в сектора, а доказателство е тоталното според обединението неглижиране на казуса "Музенидис", риска от фалити на български туроператори и повторното отлагане на почивките в Гърция на хиляди българи, както и противоречивото и спорно постановление ПМС 197 от 18 юни, което практически блокира достъпа до 16.5 млн. лв. помощ за възстановяване на вземания на клиенти.