Пристанището в Баку - евразийският търговски хъб, който иска да дава пример със зелените си политики
Стратегическият план на порта е насочен към намаляване на въглеродните емисии до нула в рамките на 15 до 20 години
Пристанището в столицата на Азербайджан - Баку, е най-старото и стратегическото пристанище на Каспийско море. Разположенo на търговски път между Изтока и Запада, то е глобална дестинация за транспорт и логистика, а свързаността е ключът към неговия успех.
Талех Зиядов е генерален директор на пристанището на Баку. Пред "Евронюз" той казва, че глобалните прекъсвания и войни са подчертали важността на веригите за доставки. Тъй като пристанището се намира в средата на Централна Евразия, то е основен свързващ елемент във всички посоки.
"Сега пристанището на Баку наистина се завръща като петзвезден център от 21-ви век, който не само ще свърже континентите, но и ще допринесе пряко за икономическото развитие в региона", добавя Талех Зиядов.
Пристанището прилага активно политики за устойчивост на околната среда, за да намали въздействието си върху екосистемата. Това включва изграждане на инсталация, която преобразува отпадъчните води в техническа вода. Системата за пречистване се състои от пет модула, които използват технологията на въртящ се биологичен контактор (RBC), всеки от които може да пречиства 500 m3 отпадни води дневно, като ефективно отговаря на нуждите на до 2500 служители.
Освен това пристанището се присъедини към Глобалния договор на ООН миналата година и има за цел нулеви емисии на въглероден диоксид до 2035 г. Главният оперативен директор Юджийн Сий казва, че пристанището на Баку вече е известно със зелените си политики и оперативни процеси за смекчаване на въглеродните емисии, като иска да бъде за "пример на други пристанища в региона".
"Наскоро извършихме изследване, което потвърди подозренията ни, че корабите отделят около 60% от всички въглеродни емисии. След това проследихме същото с камионите, а както и с останалото наше оборудване. Това ни даде основата за ясен стратегически план за това как да намалим емисиите до нула, може би след около 15 до 20 години", обяснява Юджийн Сий.
Близкият Алат Екопарк се захранва от енергийно ефективни съоръжения и е продължение на зелените инициативи на пристанището на Баку, които се простират отвъд пристанищните му операции. В пристанището стартира също програма за роботика и кодиране за местни ученици, която има за цел да образова технологичните производители на бъдещето.
Визията на пристанището се основава и на опазването и на дивата природа. Повече от 40 вида птици живеят в басейна на пристанището, включително 200 фламинго, които мигрират към пристанището от Африка всяка година. В допълнение, пристанището разширява своите зелени зони, като засажда повече от 60 000 дървета и растения, с още 100 000 планирани в района на Алат до 2025 г.
Юджин Сий обяснява, че пристанището работи и по съвместни проекти с местния университет. Става въпрос за "капково напояване, с помощта на което да се популяризира този вид зеленина, да се създадат буферни зони за дивата природа в региона."
С по-нататъшни планове за разширяване пристанището в Баку работи за укрепване на ролята си на световен лидер в търговията и логистиката.
Миналата година общият обем на обработка в пристанището достигна над 7,3 милиона тона - 51% увеличение от 2020 г.
Генерален директор Талех Зиядов добавя: "Имаме много добър оперативен екип, който допринася за увеличаването на товарите и на доверието, което много международни клиенти ни гласуват".
Разположено в Алат - на 70 км от столицата на Баку, то разполага с 13 котвени места, включително фериботен терминал, терминал за генерални товари, и терминали, които се занимават с потребителски стоки, автомобили и стоки. Разработва се и терминал за торове, който ще включва складове, способни да съхраняват 60 000 тона различни торове.