Навлизането на мобилните технологии в живота ни доведе до мобилното банкиране - фактор, който вече е толкова голям, че започва да определя търсенето във финансовата сфера. И няма как да е иначе, след като с това се облекчава не само общуването между клиент и банка, но и се пести време, дава се по-голяма сигурност и възможност всеки да следи по всяко време какво става с парите му.

Да започнем с дистанционно банкиране.

То не е приумица, а необходимост за много хора. Днес светът е мобилен, значителна част от нас пътуват, ежедневно-било до работата, било по служба или лични интереси. Време за посещаването на банков клон при такъв динамичен живот е доста ограничено. Но проблемът е решен с помощта на интернет и мобилните устройства.

Какво по-удобно от това да си провериш сметката, докато пътуваш или да видиш историята на тегленията си, без да посещаваш банков офис.

При това тези възможности са налице 24 часа в денонощието-времената, в които трябваше да се чака до сутринта в работен ден, за да получим информация за финансите си, вече са минало.

От своя страна, променят се не само клиентските нагласи и нашите собствени потребителски вкусове, променят се и банките. В условията на финансовата криза от 2008 година, когато лихвите паднаха, а печалбите на трезорите намаляха ,те се приспособиха, като започнаха да назначават служители, способни да изпълняват няколко функции-не само да извършат прости операции като теглене и внасяне на суми, а и консултират при искане на кредит например. Така по-малко хора вършат същата и дори повече от работата в банките.

Мобилното банкиране носи още едно предимство, което никак не е за пренебрегване в днешно време-сигурност.

При това сигурността вече е основна грижа на финансовата система-примерите за сериозни проблеми при пренебрегването й са достатъчен аргумент. Всяка система за онлайн банкиране разполага с модерна, многопластова защита срещу кибер атаки, а паролата на потребителя е само първата защитна стена срещу подобни опити. Да, стават пробиви, но те просто провокират усъвършенстване на защитата и намаляват с времето.

Blockchain технологията е бъдещето на модерното банкиране, твърдят експерти от бранша. Създадена заради криптовалутата Bitcoin, технологията има всички шансове да я надживее и да стане банков атрибут в съвсем близко бъдеще.

Blockchain е децентрализирана база данни, в която всяка трансакция се регистрира. Децентрализирана означава, че не се поддържа от едно конкретно място и не се управлява от институция. Вместо това, всеки потребител има достъп до базата данни.

Технологията може да се използва за поддържане на универсални счетоводни книги, където всяка транзакция се съхранява в хронологичен ред.

И затова съвсем логично, парите, влагани от рискови инвеститори и банки в стартъпи с фокус върху Blockchain, се увеличават ден след ден.

Вече навсякъде се говори за изкуствен интелект.

И не само се говори, но той се появява и в различни решения на обикновени проблеми. Няма как банките да останат встрани от това.

Днес хората, вложили пари в банка очакват да получат интелигентни услуги с добавена стойност в ежедневието. Какви може да са те?

Прогнозиране на бъдещи плащания и план за разсрочване на вноските например.Или при данни за местоположението на клиента да предложат изгодна покупка в близост на продукт, включен в програма за лоялност. Възможностите са неограничени, ние дори не можем да си представим какво може да ни предложи изкуствения интелект в банковите услуги след 5 или 10 години.

Промените в банкирането са вече реалност.

И както обикновено става, техни най-големи фенове са младите хора с високо образование и професии, свързани по някакъв начин с дигитализацията на живота ни.

Въпреки това обаче, личното обслужване в банките не отива в историята. Има достатъчно хора, които не умеят да боравят с технологии или не искат да доверят банкирането си на онлайн платформа, така че банковите клонове ще останат ключов сегмент за обслужване още известен период от време.

Бъдещето идва неумолимо, а с всяка година се увеличават и проблемите от демографски характер. До 2050 броят на хора над 65 ще надвиши броят на тези под 5-годишна възраст за първи път в човешката история, показват данните на ООН. Тези демографски промени дават на банките възможност да спечелят застаряващото поколение с по-добро и по-удобно лично обслужване по традиционния начин.

Така че еднозначен отговор на въпроса какво ще е модерното банкиране след десет години или повече е трудно да се даде. В него безспорно ще навлязат онлайн и Blockchain технологиите, но ще има и хора, които остават верни на личната си среща с обслужващия ги банков служител. В крайна сметка, дигитализацията ще стане определяща за банките, но никой не може отсега да прогнозира кога това ще се случи окончателно. Всеки трябва да има своите възможности да получава качествени, сигурни и навременни банкови услуги. Другото е въпрос на обществено развитие, което невинаги може да се предвиди.