Одобрена е и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2014-2016 г., която представлява мотивите към законопроекта. Двата документа са изготвени изцяло възоснова на изискванията на Закона за публичните финанси и са обвързани със заложените в него правила и ограничения като важен елемент на бюджетната рамка.

Прогнозата на Министерството на финансите предвижда реалният растеж на икономиката през 2014 г. да бъде 1,8%, а брутният вътрешен продукт (БВП) да нарасне до 81,582 млрд. лева. Очакваната през следващата година инфлация е 1,8%.

Фискалните параметри предвиждат приходи в размер на 30 886,0 млн. лв. (37,9% от БВП, което е увеличение с 501,2 млн. лв. в сравнение с 2013 г.). Разходите са в размер на 32 358,3 млн. лв. (39,7% от БВП при ограничение от 40% от БВП, което представлява ръст от 380,1 млн. лв. спрямо 2013 г.). Заложеният дефицит е 1,8% от БВП или 1 472,3 млн. лв. в номинално изражение.

През 2014 г. се предвижда дългът да възлезе на 18 млрд. лв., което е изменение от 3,4 млрд. лв. спрямо очакваното ниво на държавния дълг към края на 2013 г. Размерът на дълга съществено ще намалее още в началото на 2015 г. предвид предстоящото пиково плащане от около 1,7 млрд. лева по емитираните през 2002 г. глобални облигации в щатски долари. Запазва се нивото на минималния размер на фискалния резерв към 31 декември 2014 г. от 4,5 млрд. лв.

Икономически растеж

Постигането на ускорен икономически растеж е основната цел на политиките, заложени в проекта на бюджет. Прекратява се практиката всяка година да се добавя ограничен ресурс на всички ведомства, без това да е обвързано с реално постижим резултат.
Оптимизирането на разходите на министерствата и ведомствата позволява насочване на финансов ресурс за реализиране на публична инвестиционна програма.

Данъчна политика

Данъчно-осигурителната политика ще бъде ориентирана към подкрепа на икономическия растеж и повишаването на фискалната устойчивост в дългосрочен план.
Основният приоритет на данъчната политика за периода е запазване на ниските данъчни ставки за корпоративни данъци и тези на физическите лица като важен стимул за инвестиции, икономически растеж и заетост.

Администрация

Намаляването на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите ще доведе до редица положителни средносрочни и дългосрочни ефекти, като бързо укрепване на малкия и средния бизнес, подобрена конкурентна среда и ускоряване на процесите на стартиране на бизнес и предприемачество.

Образование

Политиките в областта на образованието и ученето през целия живот са изведени като основен приоритет за 2014 г.
С основен акцент върху стабилния и устойчив икономически растеж се явява реформирането на професионалното образование. Предвиденият нов механизъм за допълнително финансиране в размер на 100 млн. лв. в системата на образованието ще повиши квалификацията на работната сила в дългосрочен план с положителен ефект върху нарастването на производителността на труда.

Социална политика

Социалната политика и мерките за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване са друг ключов приоритет на проекта на Бюджет 2014. Чрез него ще се осъществи една от основните социални функции на държавата - превенцията от изпадане в състояние на бедност и намаляване на хората в бедност. Този приоритет ще бъде реализиран с конкретен пакет от социални мерки, които са насочени в подкрепа на няколко целеви групи - децата и семейството, хората в неравностойно положение, възрастните хора и домакинствата и бизнеса.

Сред мерките са включени увеличаване на месечната добавка за деца с увреждания на 240 лв., увеличаване на обезщетенията за отглеждане на малко дете на 340 лв., разширява се кръгът на лицата, които имат право да получават целеви енергийни помощи.
Ще бъдат предоставени допълнително и 2 млн. лв. по бюджета на МТСП за услугата "Обществени трапезарии".

Пенсии

В Бюджет 2014 се възстановява осъвременяването на пенсиите по "швейцарското правило". Това ще доведе до увеличение на пенсиите от 1 юли 2014 г. с 3 на сто, за което са предвидени допълнителни 120 млн. лева. В законопроекта е предвидено и увеличаване на тавана на пенсиите от 1 юли 2014 г. от 770 лв. на 840 лева.
В областта на пенсионната политика се запазва възрастта и осигурителния стаж за пенсиониране по чл. 68 от КСО на достигнатите през 2013 г. нива.

Здравеопазване

Реформата в здравния сектор е друг приоритет на правителството, реализирането на който започва през 2014 г. В системата на Министерството на здравеопазването с бюджета е осигурено финансирането за провеждането на реформи за усъвършенстване на функционирането на спешната медицинска помощ.

Предвидени са и средства по линия на укрепване на човешкия капитал чрез увеличаване на заплащането на медицинския персонал.

Общините

Правителството залага реализирането на Публична инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите" в размер на 500 млн. лева. Тя представлява нов механизъм за финансиране на публични инвестиционни проекти и програми на конкурентен принцип, чрез който разходите ще се обвържат по-тясно с поетите в управленската програма ангажименти.

Въвеждането на този механизъм ще стимулира активността на министерствата и местните власти и ще допринесе за повишаване качеството на бюджетните им предложения. Взаимоотношенията с местните власти са акцент и приоритет на правителството в средносрочен план.

Селско стопанство

Развитието на аграрния сектор продължава да бъде приоритет на правителството. В средносрочен план са предвидени интервенции, които имат пряк ефект върху икономическия растеж като модернизацията на сектора чрез стимулиране на инвестициите и иновациите, повишаване на производителността чрез ефективно преструктуриране и повишаване квалификацията на заетите в сектора. 

Еврофондовете

Ключов фактор за реализиране на политиките е оптималното усвояване на средствата от ЕС, с които се финансират програми по сектори с пряк ефект върху растежа, заетостта, доходите, конкурентоспособността и публичната инфраструктура.

За следващите години

В Бюджет 2014 и в актуализираната средносрочна прогноза за периода 2014-2016 г. са предвидени необходимите национални ресурси за финансиране в допълнение към европейските фондове и програми.

Бюджет 2014 ще осигури финансиране на приоритетни за правителството области - инвестиционни програми за икономически растеж и устойчиво развитие на регионите, програми за развитие на образованието, здравеопазване и социални потребности на нацията и ще осигури силна финансова позиция в момент на повишена несигурност в международната икономика.

В периода 2014-2016 г. предвиденото бюджетно салдо по консолидираната фискална програма е дефицит в размер на 1,8 на сто от БВП за 2014 г., 1,5 на сто от БВП за 2015 г. и 1,1 на сто от БВП за 2016 година при растеж на БВП от 1,8 на сто за 2014 г., 2,9 на сто за 2015 г. и 3,4 на сто за 2016 година.