Търговската верига LIDL проведе най-големия вкусов тест на свои продукти
Компанията разкри как постига силното си конкурентно предимство
Преди около два месеца Лидл България обяви резултатите от мащабен вкусов тест на продукти от собствени марки, проведен в партньорство с международната маркетингова агенция IPSOS. 4600 респондента от цялата страна пробваха 199 продукти от 24 собствени марки на LIDL в 5 категории - млечни продукти, месо и риба, колбаси, сладолед и бира. За целите, методологията и резултатите от изследването разговаряме с Ива Димова, управител на българския офис на IPSOS и Драгомир Илиев, управител на ресор "Стоково снабдяване и маркетинг" в Лидл България.
- Г-жо Димова, какви са резултатите от проучването и какво е вашето тълкувание на цифрите?
- Получените оценки по няколко ключови индикатора като вкус, качество и склонност за препоръка са доста високи и категорично говорят сами за себе си - средно за всички тествани продукти отчетохме, че 86% от запитаните харесват вкуса им, 82% определят качеството им като отлично или много добро и 81% биха препоръчали съответните продукти на свои близки и познати. Някои продукти регистрираха изключително високи оценки на вкуса и качеството от порядъка на 97%-99% (сумарен дял на оценките "Отлично" и "Много добро" по 5-степенна оценъчна скала).
Склонността за препоръка е един много популярен, особено напоследък индикатор, тъй като от една страна той е лесен за разбиране и представяне пред различни аудитории, а от друга - е доста значим като съдържание, тъй като надгражда удовлетвореността с активна позиция, каквато представлява ангажираността с препоръка.
- Каква беше целта на социологическото проучване, което направихте по поръчка LIDL, и каква методология използвахте?
- Целта на проучването най-общо беше да измерим доколко българският потребител харесва вкуса и как оценява качеството на редица хранителни продукти и напитки от общо 24 собствени марки на Lidl.
Проведохме този най-мащабен за нас до момента тест в шест областни града, разпределяйки броя на общо запитаните лица според големината на шестте статистически региона за делене на страната, всеки от тях представен от по един град (София - като "представител" на Югозападния регион, Варна - на Североизточния регион, Пловдив - на Южен централен, Велико Търново - на Северен централен, Бургас - на Югоизточния регион, и Монтана - Северозападния регион).
Общо 4600 души в тези шест града дадоха 19 900 оценки или по 100 оценки за всеки продукт - оценен от равен брой жени и мъже от различни възрастови групи в шестте статистически региона на в България.
Тестът беше проведен на централна локация чрез т.нар. "сляп тест". Сляп тест означава, че участниците не виждат опаковките на продуктите и не разполагат с информация за марка, така че да могат да дадат безпристрастни оценки, неповлияни от фактори като производител, опаковка и пр. Под "централна локация" имам предвид заведения в централните градски части, където респондентите опитваха и оценяваха продуктите. Всеки допуснат до теста участник в проучването отговаряше на предварително зададени подборни критерии (пол, възрастова група, консумация на определени категории продукти с минимална честота и липса на хранителни алергии). Фактът, че осъществихме теста на централна локация в следобедните и вечерните часове, включително през почивните дни, даде възможност в проучването да се включат разнообразни от гледна точка на местоживеене, заетост и социален статус хора.
- Г-н Илиев, Вие като пряко ангажиран с подбора на асортимента на LIDL, как оценявате резултатите от вкусовия тест?
- Признавам си, че очаквах положителни резултати, но някои оценки надхвърлиха очакванията ми. Като човек, който отговаря за стоковото снабдяване в компанията, познавам в дълбочина нашите собствени марки, както и всички усилия, които стоят зад конкретните продукти, постигането на високото качество и постоянния контрол, който прилагаме за поддържането на това високо качество. Най-много ме зарадваха оценките за готовност на хората да препоръчат тестваните продукти на свои близки - 82% от участниците. Всички оценки са над 80%, а има продукти като сладоледите - безспорният отличник в класацията - които са получили над 90% одобрение. Това и за мен беше изненада, колкото приятна, толкова и задължаваща, защото в нашия бизнес, ако изкачването по стълбата е трудно, още по-трудно е да задържиш нивото и да отговаряш постоянно на високите очаквания на клиентите. Резултатите за мен и моя екип означават много и усилена работа оттук нататък.
- Как собствените марки успяват да се конкурират с останалите и да се превърнат в конкурентно предимство?
- Собствените марки са в основата на нашия бизнес модел - те са гарант за качество и инструмент за постигане на оптимално съотношение между качество и цена, характерно за Lidl. Това ги превръща и в ключово конкурентно предимство на нашата верига. Те ни позволяват и адекватно да отговорим на потребителските нагласи и търсения, въвеждайки редица продуктови иновации. Собствените марки са и един от основните стълбове в отговорността на нашата компания. В момента 399 от продуктите ни собствена марка са сертифицирани с различни сертификати за устойчиви и отговорни политики в производството.
Благодарение на собствените марки ние гарантираме и липсата на двоен стандарт в качеството на продуктите ни. Независимо в коя от 30-те държави, в които Lidl оперира, ще си купите зрял чедър например или някой от нашите шоколади J.D. Gross, те ще са с едно и също качество.
Ако трябва да обобщя обаче, това, което ярко ни отличава от другите търговци и смятам, че за нас е силно конкурентно предимство са три ключови предимства, характерни за Lidl: 100% от нашите доставчици на плодове и зеленчуци са сертифицирани по световния стандарт за качество GLOBALG.A.P., с което гарантират, че доставяните от тях плодове и зеленчуци са продукт на безопасно и устойчиво земеделско производство; на второ място - Лидл България е първата и единствена верига, която въведе 100% SGS за прясно месо и риба - гаранция за свежестта и качеството на тези продукти; всички колбаси собствена марка са без механично отделено месо (МОМ), а също така и текстилът с гаранция за качество от института Hohenstein - немски научен институт, превърнал се сам по себе си в институция, когато става дума за качество на текстилни изделия.
- Как гарантирате качеството на вашите продуктите?
- Както вече казах, собствените марки са гарант за качеството на нашите продукти. И това е така, защото при собствените марки имаме възможност да контролираме качеството по цялата производствена верига. От избора на доставчик и съставянето на рецептата, до момента, в който готовия продукт е на рафта. Много внимателно подхождаме в избора на доставчици и това е процес, който следва няколко поредни стъпки. Условие за да може даден доставчик да работи за нас, е той да бъде сертифициран по един от трите международни стандарти - IFS, FSCC и BRC. След което задължително правим необявен одит на производствената база, за първоначална проверка. Ако тя отговаря на нашите критерии, едва тогава пристъпваме към преговори. И това е само началото - оттам следва стриктна система за контрол на качеството, която се прилага по един и същ начин във всички държави, в които оперираме. Той включва много и различни типове тестове, одити и анализи включително необявени одити на производствените бази на всеки от доставчиците, изследване на продуктите в акредитирани лаборатории като основната цел е проверка на показателите за качество и безопасност на продуктите собствена марка. Този изключително стриктен контрол е не само в особена полза на клиентите, но има и важен бизнес потенциал за доставчика - става по-конкурентен и "избираем" за експортни пазари в рамките на Lidl, а това са още 29 други държави.
Контролът продължава и след производството на готовия продукт, през транспортирането му до магазина и излагането на рафта. Много важно е да запазим хладилната верига, за да гарантираме свежестта на готовия продукт, който стига до клиента. След това продължавам с множество сензорни анализи с наши вътрешни експерти и с фокус групи от крайни клиенти, обработка на обратна връзка и запитвания от клиенти. Това е изключително важно, защото получената обратна връзка се използва за подобрение на качеството и усъвършенстване на нашите продукти, както и за подобряване дейността на производителите, с които работим.
- Ако наистина качеството е толкова високо, колкото казвате, и инвестирате толкова много в сертифициране на продуктите, производството и в контрола, тогава как постигате ниски цени?
- Това, което е характерно за Lidl, e, чe успяваме да предложим оптималната цена за високото качество на нашите продукти. Това се базира на три основни фактора: оптимизацията на производствените процеси и логистиката, по-големите обеми ни позволяват да договорим добри цени с доставчиците, както и несравнимо по-ниските инвестиции за маркетинг на собствената марка, в сравнение с тези за голям световен бранд.
Оптималното съотношение качество-цена, внимателно подбрания асортимент, добрите локации на нашите магазини, качествените и свежи продукти - всичко това ни помага да печелим доверието на нашите клиенти, а то се постига най-трудно и е най-добрата реклама за нашите усилия. Доказаха го и резултатите от вкусовия тест и затова ги приемаме като висока оценка и признание за добре свършена работа.
НАЙ
"Главболгарстрой" е избран за строителството по проекта за разширение на производството на катодна мед на "Аурубис"
Как изглежда изкуственият интелект в очите на студентите
Green Transition 4.0: Пътят към устойчиво и справедливо бъдеще
Събирачи на трюфели и гъби у нас се обявиха против промени в данъчен закон
Green Transition 4.0: Пътят към устойчиво и справедливо бъдеще
Радан Кънев предупреди, че може да връщаме пари по ПВУ заради отложената енергийна либерализация
Парламентът улесни наемането на граждани от трети страни за сезонна работа у нас
Събирачи на трюфели и гъби у нас се обявиха против промени в данъчен закон