Разпространението на пандемията от коронавирус по света и последвалото като резултат затваряне на границите и ограничаване на пътуванията доведоха до срив на търсенето на самолетния превоз. Това заяви преди няколко дни в писмо до правителствата на най-развитите страни главният изпълнителен директор на Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA) Александър дьо Жуниак.

Пандемията причини "безпрецедентен шок" за авиокомпаниите, пред които предстоят огромни предизвикателства, отбеляза асоциацията. 

Секторът на въздушния транспорт е сред най-засегнатите от световната здравна криза. Два милиона полета вече са отменени, а IATA изчисли, че индустрията ще загуби $ 252 млрд. през 2020 г., съобщи Би Би Си.

Асоциацията призова големите световни икономики да действат бързо за предотвратяване на необратими щети за авиосектора, в който търсенето рязко спадна.

Един от гигантите поиска $12 млрд. помощ

Авиокомпанията Американ еърлайнс (American Airlines) - една от най-богатите авиокомпании в света, възнамерява да поиска 12 милиарда долара (около 10 милиарда евро) помощ от правителството, за да може да премине през кризата, предизвикана от епидемията от COVID-19. Това информира днес в. "Уолстрийт джърнъл", цитиран от Франс прес и БТА.

Конгресът планира пряка помощ от 50 милиарда долара (45 милиарда евро) за авиоиндустрията в рамките на общия спасителен план за 2 трилиона долара.

Възнамеряваме да изпратим заявка за средства и сме уверени, че те ще ни позволят да преминем през тази криза, ако настъпи най-лошият сценарий. Това се посочва в съобщение, изпратено до персонала от главния изпълнителен директор на Американ еърлайнс Дъг Паркър и президента Робърт Исъм.

Те уточняват, че исканата сума ще съответства на около една четвърт от цялото предвидено финансиране за отрасъла. Компенсацията за отпускането на помощта би могла да се изразява във влизането на държавата в капитала на групата. Представители на администрацията на Тръмп намекнаха, че проучват възможността държавата да придобива част от авикомпаниите в рамките на спасителния план, припомня АФП.

BA "отписа" летище "Гетуик"

Авиокомпания Бритиш еъруейз (British Airways) съобщи днес, че временно спира полетите от лондонското летище "Гетуик", което е второто по натовареност във Великобритания, заради коронавируса, предаде Ройтерс.

Ръководството на превозвача заяви по-рано този месец, че Бритиш еъруейз се бори за оцеляване и ще трябва да съкрати работни места и да спре от движение самолети.

Бритиш еъруейз ще продължи да извършва някои полети от основната си оперативна база - лондонското летище "Хийтроу".

Компанията майка Ай Ей Джи (IAG) обяви, че ще свие капацитета си за авиопревози със 75 процента през април и май.

Конкурентната изиДжет (easyJet) вчера съобщи, че спира всичките си полети заради пандемията.

Летище "Гетуик" миналата седмица обяви, че 1 април затваря едната от двете си писти.

Спасителни мерки в Lufthansa

Германската авиокомпания Луфтханза (Lufthansa) съобщи на 27 март, че е подала документи за прехвърляне на 31 000 нейни служители на съкратено работно време до края на август.

Превозвачът бе принуден да отмени множество полети и да спре от движение по-голямата част от самолетите си заради пандемията от коронавирус.

Схемата за съкратено работно време е форма на държавна помощ, която позволява на работодатели да прехвърлят служителите си на по-малко работни часове в период на икономически затруднения, за да ги задържат на работа. Тя се използва широко в редица сектори, включително германското автомобилостроене.

Говорител на Луфтханза посочи, че компанията все още не е кандидатствала за държавна помощ, но преговаря с различни банки и власти за подкрепата, която може да й бъде оказана при нужда.

Около 700 от 760-те самолета на Луфтханза в момента са извън движение, допълни говорителят.

Отменят се правилата за слотовете

ЕС ще отмени временно до 24 октомври изискванията за летищните слотове, които задължават авиокомпаниите да използват поне 80 на сто от своите права за излитане и кацане в точно определени дни и часове, съобщи на 30 март Съветът на ЕС.

Временната промяна цели да помогне на авиопревозвачите да се справят в условията на криза.

Промяната ще се прилага от 1 март до 24 октомври и със задна дата от 23 януари до 29 февруари тази година за полетите между ЕС и Китай или Хонконг. Началната дата 23 януари 2020 г. е датата на затваряне на първото летище от китайските власти, се уточнява в съобщението.

Ако обстановката не се промени чувствително, мярката може да бъде удължена, като ЕК ще направи оценка до 15 септември.

Инжекция в капитала на "Емирейтс"

Правителството на Дубай заяви във вторник, 31 март 2020 г., че ще увеличи капитала на държавната авиокомпания Емирейтс (Emirates). Най-големият превозвач на Близкия изток приземи почти всички свои самолети, съобщи АП.

Престолонаследникът на Дубай заяви, че на авиокомпанията ще бъде осигурена ликвидност, "като се има предвид стратегическото й значение" за Дубай и икономиката на Обединените арабски емирства.