"Договорите с общи условия на фирмите за бързи кредити и телекомуникационните оператори не са минавали на предварително одобрение от Комисията за защита на потребителите, преди да бъдат прилагани от търговците в съответните сектори. Това означава, че повече от шест години контролният орган не е изпълнявал задълженията си по Закона за защита на потребителите, според който трябва да анализира предоставените от търговците или от секторния регулатор общи условия и да ги одобри едва след като прецени, че те не съдържат неравноправни клаузи". Това заявиха от Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП), предаде БТА.
Още по темата
- КЗП проверява общите условия на автовмобилните застраховки
- КЗП иска 100% прозрачност за малките кредити
- КЗП: Има спекула в цените, но няма инструмент за санкциониране
- КЗП: Има условия, при които могат да се отсрочват плащания по кредити
- КЗП: Търговци се опитват да заблудят потребителите с неверни послания за COVID-19
За отсъствието на превантивен контрол, според НАЗП, признава самата КЗП в отговор на изпратено до нея от неправителствената организация заявление за достъп до обществена информация относно всички постъпили за одобрение общи условия и последващи изменения по тях на търговци на финансови услуги и телекоми, както и за дадените по тях от КЗП правни становища. Отговорът от ведомството с изтекъл преди повече от година състав на Комисията, гласи, че такава информация не може да бъде предоставена, тъй като "не е създадена от КЗП, не е обективирана върху материален носител и не се съдържа в документи и други материални носители на данни". От НАЗП прилагат към прессъобщението и отговора на КЗП.
В съответствие с действащата нормативна уредба общите условия трябва да минават през КЗП за одобрение, но, видно от нейния отговор, тя никога не е извършвала тази дейност в изпълнение на вменените и през 2014 г. функции за това, коментират от неправителствената организация.