ЕС планира да вдигне цената на дизела почти двойно, като въведе данък върху вредните емисии от него. Така в страни като Германия цената на литър дизел от 45 цента ще скочи на 75 през 2020 г, съобщава в. "24 часа".
Идеята на европейските бюрократи бе посрещната на нож в Германия, чиято индустрия се крепи основно на производството и продажбата на автомобили.
Германците призоваха вместо за нови данъци да се мисли за намаляване на еконалозите. В противен случай ще се удари по автомобилната индустрия, а именно тя е основна за просперитета на Европейския съюз.
Ако това продължава, може да има и бунт на шофьорите, предупреди Петер Майер, президент на германския съюз на автомобилистите ADAC.
Същевременно стана ясно, че Еврокомисията вече реално обмисля възможността да въведе директен данък ЕС върху всеки гражданин на общността. Плановете за финансиране на хазната на общността с преки данъци са стари, но явно вече предстои реализирането им.
Еврокомисарят по бюджета Януш Левандовски ще се срещне с германския финансов министър Волфганг Шойбле, за да му представи концепцията си. "Около една трета от бюджета на ЕС трябва да се пълни от този данък", обясни Левандовски. Той пояснява, че не планира да взема повече пари от членките, а просто да промени пропорциите на финансирането.
Досега всяка столица плащаше своя дял директно на Брюксел по силата на безброй правила, от които имаше обаче и над 40 изключения. В бъдеще прекият данък ще се слага като ДДС върху определени стоки и ще заминава към европейската хазна.
Така всяка членка ще плаща справедлив процент. Евроданъкът ще бъде въведен още за бюджет 2014 г., ако правителствата в 27-те членки се съгласят.