ЕС и Китай влязоха в електроавтомобилна война
Пекин нарече протекционистко разследването на ЕК за субсидиите за производство на електрически превозни средства и заплаши с отговор, който ще засегне веригите за доставки
Пекин разкритикува стартиралото разследване на Европейската комисия на субсидиите за електрически превозни средства, произвеждани в Китай, и го обяви за протекционистко, предаде Ройтерс. В същото време предупреди, че това разследване ще се отрази негативно на икономическите и търговските отношения.
В речта си "За състоянието на Съюза" пред Европейския парламент в Страсбург вчера председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви, че Европейският съюз започва разследване на субсидиите за електрически автомобили, идващи от Котай.
"Световните пазари са наводнени с евтини китайски електромобили", заяви по-рано днес председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен. По думите й цените на китайските електромобили се поддържат изкуствено ниски чрез субсидиите.
Разследването, което може да доведе до наказателни митнически тарифи, предизвика предупреждения от страна на анализаторите за ответни действия от страна на Пекин. Ръководители на китайската индустрия твърдят, че конкурентното предимство на сектора не се дължи на субсидии.
Това "е чист протекционистки акт, който сериозно ще наруши и изкриви глобалната автомобилна индустрия и веригата за доставки, включително за ЕС, и ще има отрицателно въздействие върху икономическите и търговски отношения между Китай и ЕС", се казва в изявление на китайското министерство на търговията, цитирано от Ройтерс.
"Китай ще обърне голямо внимание на протекционистичните тенденции на ЕС и последващите действия и твърдо ще защитава законните права и интереси на китайските компании", се добавя в него.
Анализаторите на Eurasian Group предупредиха, че ако Брюксел в крайна сметка наложи мита срещу субсидираните китайски електромобили, Пекин вероятно ще наложи контрамерки, за да навреди на европейските индустрии.
Други анализатори отбелязаха, че разследването може да забави разширяването на капацитета на китайските доставчици на батерии, въпреки че този ход не би трябвало да представлява голям риск за китайските производители на електромобили, тъй като те биха могли да се насочат към други развиващи се пазари като Югоизточна Азия.
Германският министър на икономиката Роберт Хабек подкрепи решението на ЕК. "Разследването е свързано с (предполагаема) нелоялна конкуренция. Неговата цел не е да бъде спряно предлагането на европейския пазар на качествени и евтини коли", посочва Хабек.
"Разбира се, ние трябва да предприемем действия, ако разследването докаже, че се извършват сериозни нарушения на правилата за конкуренция", допълни германският икономически министър.
От своя страна френският министър на финансите Брюно Льо Мер заяви, че приветства разследването на практиките на субсидиране, от които се облагодетелстват китайските автомобилостроителни компании.
"Ако тези субсидии не съответстват на правилата на международната търговия, Европа трябва да има възможност да реагира, за да защити своята конкурентоспособност и икономически интереси", заяви Льо Мер.
Темата коментира и държавният секретар по европейските въпроси на Франция Лоранс Бун, който каза: "Няма да позволим нашият пазар да бъде наводнен от свръхсубсидирани електромобили, които заплашват нашите компании, точно както се случи със слънчевите панели".
Дялове на пазарите
Представители на ЕС смятат, че китайските електромобили подбиват цените на местните модели с около 20% на европейския пазар и по този начин засилват натиска върху европейските производители да отговорят с по-ниски цени.
Европейската комисия каза, че делът на Китай в електромобилите, продадени в Европа, е нараснал до 8% и може да достигне 15% през 2025 г.
През 2022 г. 35% от целия износ на електрически автомобили е с произход Китай, с 10 процентни пункта повече от предходната година, според американския мозъчен тръст Център за стратегически и вътрешни изследвания (CSIS).
Повечето от превозните средства и батериите, с които се захранват, са били предназначени за Европа, където 16% от продадените батерии и превозни средства са били произведени в Китай през 2022 г., се казва в съобщението.
Най-големият износител от Китай е американският гигант Tesla, показват данните на CSIS. Той съставлява 40,25% от износа на електромобили от Китай между януари и април 2023 г. спрямо 36,5% през 2022.
В същото време китайските автомобилни марки са напът тази година да заемат за първи път малко над половината от местния пазар благодарение на доминацията си на пазара на електромобили, съобщи в началото на юли Ройтерс, като се позовава на данни на консултантската компания "Аликс партнърс" (AlixPartners).
През последните четири десетилетия китайският автопазар беше доминиран от глобални марки като "Фолксваген" (VW) и "Тойота" (Toyota), опериращи съвместно с местни партньори.
Но конкурентното ценообразуване, бързото пускане на нови модели и ръстът на местните производители на електромобили като Би Уай Ди (BYD), "Нио" (Nio) и "Спън мотърс" (Xpeng Motors) промени динамиката на пазара. През първата четвърт на годината Китай за пръв път изпревари Япония като най-големият износител на автомобили в света.
"Аликс партнърс" прогнозира, че китайските автопродажби ще се увеличат с 3 на сто тази година до 24,9 милиона коли, възстановявайки се до нивата от преди пандемията. До 2030 г. те ще се увеличат до 30,6 милиона годишно, когато повече от половината от колите, продадени в Китай, ще бъдат електрически.