Според последните данни автомобилната индустрия в Европа и особено в Германия е в състояние на дълбока криза. Ситуацията е по-парадоксална, отколкото изглежда на пръв поглед.

Китай строи заводи в Унгария, Испания, Турция

Германският концерн "Фолксваген" заплашва да затвори три автомобилни завода във Федералната република, "Ауди" затваря завода си в Брюксел, американският концерн "Форд" подготвя мащабни съкращения на работни места в Кьолн, а европейско-американският производител на автомобили "Стелантис" спира производството в завода на "Фиат" в Торино за месец и половина. Почти всички тези решения се обясняват с факта, че моделите електрически автомобили, произвеждани в тези заводи, не се продават добре.

Същевременно китайската компания BYD, вторият по големина производител на автомобили в Китай, който се бори с американската корпорация "Тесла" за титлата най-голям производител на електромобили в света, изгражда първия си европейски завод в унгарския град Сегед. В края на идната 2025 година там ще започне производството на електрически автомобили, както и на хибридни автомобили с възможност за зареждане от електрическата мрежа (плъгин хибриди).

През 2026 трябва да заработи и вторият завод на BYD, който да снабдява с продукция европейските пазари - според съобщения в медиите той ще бъде построен в турския град Маниса и ще осигури безмитен внос на китайски електрически автомобили за ЕС, тъй като Турция е част от Митническия съюз с ЕС.

Междувременно китайската компания CATL, най-големият производител на батерии за електрически автомобили в света, и европейско-американският автомобилен производител "Стелантис" започват изграждането на завод в испанския град Сарагоса, който да произвежда такива батерии. Заводът трябва да започне да функционира в края на 2026 година и ще струва над 4 млрд. евро. Това ще бъде третият европейски завод на CATL. Първият е в Германия близо до Ерфурт, а вторият е в процес на изграждане в унгарския Дебрецен и се очаква да бъде пуснат в експлоатация през 2025 година.

Китайците вярват, че електромобилите са бъдещето

Изглежда, че - обратно на много европейски автомобилни компании - китайците гледат оптимистично на бъдещето на електрическите автомобили в Европа. Във всеки случай водещите китайски фирми, въпреки влошаването на геополитическите условия, са готови да рискуват многомилиардни инвестиции и да изградят в Европа съоръжения за производство на електрически автомобили и на батерии за тях.

Този оптимизъм може да се обясни с непоколебимата убеденост на китайците, че електрическите автомобили са бъдещето на автомобилната индустрия, както и с твърдото убеждение, че китайските компании ще могат успешно да изместят европейските и американските конкуренти не само в Китай, но и в Европа. Те са наясно, че за да се заобиколят вече наложените защитни вносни мита или бъдещи такива, те трябва да произвеждат в ЕС или поне в Турция.

BYD се готви за фронтална атака срещу Volkswagen

BYD е уверена в конкурентоспособността на своите електрически автомобили и плъгин хибриди - за това свидетелстват моделите Dolphin и Atto 3, които китайската компания възнамерява да започне да произвежда в новия си завод в Унгария в края на 2025 година. Това показва, че експанзията на BYD в Европа ще започне в сегмента на компактните автомобили: Dolphin е сравним с VW ID.3 или автомобилите от клас Golf. А Atto 3 е SUV от същия клас. Третият електромобил, който ще се произвежда в новия завод в Унгария - Atto 2, също е от компактния клас автомобили.

Това означава, че BYD предприема фронтална атака срещу най-големия европейски автомобилен производител "Фолксваген" (VW). Навремето германската компания създаде класата "Голф", а сега се опитва да се закрепи в нея с два свои електрически модела - VW ID.3 и SUV VW ID.4. Доста показателно е заглавието на статията по темата в икономическото издание Capital: "BYD оставя евтиния сегмент за VW".

Проблемите на германската автомобилна индустрия

Защо да се изненадваме тогава, че ръководството на "Фолксваген" е решено на радикални мерки, включително да закрие три германски завода, ако профсъюзите не се съгласят с мащабни мерки за икономии, целящи значително намаляване на производствените разходи, в това число и намаляване на заплатите. В края на краищата никъде по света производството на леки автомобили не е толкова скъпо, колкото в Германия, по данни на Асоциацията на германската автомобилна индустрия (VDA). Нещо повече, по данни на агенция Ройтерс "Фолксваген" има най-високите разходи за персонал - не само сред германските производители, но и в света.

Въпреки това дълго време високите производствени разходи не тревожеха особено германските автомобилни компании. Те работеха основно за износ, а най-големият пазар за тях беше именно Китай. Да вземем например отново "Фолксваген" - през 2019 година 40 на сто от всички продажби са били на китайския пазар.

До към края на миналото десетилетие Китай наистина беше склонен да купува автомобили от германски марки. През последния четвърт век обаче разви своя собствена мощна автомобилна индустрия: ако в началото на века страната е произвеждала само около 2 милиона автомобила, през миналата година те вече надхвърлят 30 милиона. В резултат на това през последните няколко години германските производители година след година губеха позиции на китайския пазар.

Вторият изключително важен експортен пазар за германската автомобилна индустрия бяха и остават Съединените щати. Но ако новоизбраният президент Доналд Тръмп изпълни заплахите си да наложи защитни вносни мита върху произведените в Европа автомобили, "Фолксваген", БМВ и "Мерцедес-Бенц" няма да имат друг избор, освен да разширят производството в американските си заводи или дори да построят нови там. А това допълнително ще задълбочи проблема със свръхкапацитета в ЕС и особено в Германия.

Част от този капацитет така или иначе ще трябва да бъде намален, тъй като "германската" епоха в автомобилната индустрия приключи. До този извод стигна тази есен Институтът за германска икономика в Кьолн (IW).

Твърде дълго време германските производители наблягаха на производството на автомобили от най-високия, премиум сегмент. В резултат на това германските автомобилни заводи все още не произвеждат достатъчно електрически модели на достъпни цени.

Пазарът на електрически автомобили в Германия съвсем не е мъртъв

Според проучването на IW германските федерални и местни власти биха могли да дадат своя принос - например като направят електроенергията по-евтина за промишлените предприятия или като ускорят изграждането на зарядни станции за електромобили.

Що се отнася до търсенето на електромобили, в редица европейски страни то е по-високо в процентно изражение, отколкото в Германия, където традиционно все още има много почитатели на бензиновите и дори дизеловите двигатели. Въпреки това е погрешно впечатлението, че германците са спрели да купуват електромобили (BEV) и хибриди от типа плъгин (PHEV), след като държавната субсидия (премията за закупуване) беше спряна в края на 2023 година.

По данни на Федералната служба за автомобилен транспорт (KBA) от началото на тази година в Германия са регистрирани 347 000 нови електрически превозни средства - с 26% по-малко, отколкото през същия период на миналата година. Ако обаче към тях добавим и плъгин хибридите, броят им ще възлезе на 520 хиляди - спад със 17% спрямо предходната 2023 година. Това означава, че половин милион нови коли във Федералната република, или 20 процента от всички продадени през тази година леки автомобили, са с изцяло или частично електрическо задвижване.

За сравнение: през първите 11 месеца на 2024 в Германия са продадени едва 2500 електромобила и плъгин хибриди на китайския производител BYD, доставени по море от Китай, и над 66 000 подобни модела от марката VW.

Материалът е на DW и е публикуван ТУК>>>