Топ марки се изтеглиха от Русия, но стоките им останаха на пазара
Супермаркет в Москва продава "Кока-Кола" на три различни цени, в зависимост откъде са внесени бутилките - Дания, Полша или Великобритания.
Камиони пренасят продукти на "Кока-Кола" (Coca Cola) през границата с Русия, туристи се връщат от чужбина с огромни сакове, пълни с последните модели на "Зара" (Zara), местни онлайн магазини предлагат мебели на ИКЕА (IKEA). Западните марки може и да се напуснали Русия, но техните стоки не са, разказва Ройтерс.
Още по темата
Въпреки че европейски, северноамерикански и японски компании прекратиха бизнеса си в Русия заради наложените й санкции, въздействието върху руските потребители засега е минимално - някои стоки са по-скъпи, а времето за доставяне се удължи.
Главната промяна е по отношение на веригите на доставки, но стоките остават достъпни онлайн и в магазините, стига да знаеш къде да търсиш.
"Зара"
Компанията "Индитекс" (Inditex), която стои зад марката "Зара", затвори своите 502 магазина в Русия след инвазията в Украйна, а после ги продаде на базираната в ОАЕ "Даер груп" (Daher Group). Сега те се поддържат от малък внос и онлайн търговия.
През лятото на миналата година Албина поема с празен куфар към Минск и се връща оттам с модели на "Зара", "Бершка" (Bershka) и "Масимо Дути" (Massimo Dutti) на обща стойност 33 000 рубли (442 долара). Повечето западни компании, напуснали Русия, се изтеглиха и от Беларус, но не и "Индитекс".
Албина обяснява, че е купувала дрехи в Париж и Дубай, както и от онлайн търговци. "Има страници в "Инстаграм", в "Телеграм", които предлагат такива продукти. Познавам и момичета, които се преместиха да живеят в Европа, Истанбул или Дубай, те събират поръчки и после вземат 15-30 на сто комисиона за услугата и доставката". Силната рубла и слабата лира миналата година помогнаха много на руските потребители.
Онлайн магазини
След разпада на веригите за доставки Русия узакони т. нар. паралелен внос, разрешавайки на търговците на вкарват в страната стоки без разрешението на компаниите, които притежават техните запазени марки.
Това правят най-вече онлайн магазини, които твърдят, че имат начини да внасят стоките от чужбина.
"Уайлдберис" (Wildberries) продава стоки на "Индитекс", макар и по-стари колекции, а в каталога й има 17 000 продукта на "Зара". От "Индитекс" твърдят, че става дума за стоки, които са били в Русия още преди началото на войната.
Една от емблематичните западни стоки, които "Уайлдберис", "Озон" (Ozon) и "Яндекс маркет" (Yandex Market) продават, е "Кока-Кола". Онлайн търговците твърдят, че внасят бутилките от чужбина и те са истински. Етикетите показват източниците - Европа, Китай, Казахстан, Узбекистан.
Това обаче влияе на цената. Московски супермаркет продава "Кока-Кола" на три различни цени, в зависимост откъде са внесени бутилките - Дания, Полша или Великобритания.
"Приятелски" внос
Голяма част от търсените от руснаците стоки идват от т. нар. "приятелски" държави, които не са наложили санкции на страната заради инвазията й в Украйна. Това доведе до създаването на нови логистични маршрути, които поддържат паралелния внос.
"Приятелските" държави увеличиха износа към Русия, сочат търговските им данни. Самата Русия спря да оповестява подобни данни.
През 2022 г. търговията на Русия с Китай достигна рекордните 1,28 трилиона юана (186 милиарда долара), с Турция скочи с цели 61,8 на сто до 9,34 милиарда долара, а с Казахстан - с 25,1 на сто до 8,78 милиарда долара.
Неформалните търговски маршрути обаче водят до внос на повече стоки с недобро качество, признават търговци и потребители.
Имитации
Много марки са изправени пред дълги съдебни битки и имитиращи продукти и незаконен внос. След изтеглянето на "Кока-Кола" руските й съперници увеличиха капацитета си и пуснаха нови напитки, наподобяващи колата.
ИКЕА продаде складовите си наличности в Русия на "Яндекс маркет", който обаче има и други доставчици, а те започнаха да продават леко модифицирани продукти на шведската марка с различни имена.
ИКЕА вече следи процеса и търси начин да реагира.
Макар и пред руските компании да се откриват нови възможности, фиксацията по отношение на западните марки намалява възможностите за развитието на местното производство.