Планът на компаниите Siemens и Alstom за създаване на европейски шампион в железопътния транспорт се сринаха в сряда, след като антитръстовите регулатори на ЕС отхвърлиха подобна сделка, заявявайки, че тя би навредила на конкуренцията и би довела до по-високи цени за потребителите, съобщава Ройтерс.

Европейската комисия също така блокира предложението на немската компания Wieland-Werke AG за добив на медна суровина да закупи бизнес поделение на Aurubis - най-голямата компания в Европа за медна стопилка, тъй като това може да доведе до повишаване на потребителските цени.

Привържениците на по-строгия режим за фирмени сливания в единния блок твърдят, че подобни промени могат да доведат до непрозрачни и непредсказуеми правила.

Ройтерс напомня, че компаниите Siemens и Alstom искаха да комбинират техните железопътни операции, за да се конкурират по-ефективно на световната цена с китайската държавна компания CRRC Corp. Ltd, като подобна стъпка беше подкрепена от френското и от германското правителства, които насърчаваха създаването на такъв европейски индустриален шампион.

Европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер обаче заяви в сряда, че ЕК блокира сделката, за да защити конкуренцията в европейската железопътна индустрия. "Без значителни подобрения, подобно сливане би довело до по-високи цени за системите за сигнализация, които се грижат за безопасността на пътниците и за следващите поколения на високоскоростни влакове", отбеляза тя.

Маргрете Вестагер отбеляза, че компаниите и в двете блокирани сделки не са били склонни да се справят адекватно със сериозните опасения за конкуренцията, изразени от страна на европейския регулатор и направените от тях отстъпки не са били успешни.

Сделката между Siemens и Alstom също така предизвика критики от страна на националните агенции за конкуренция в Германия, Великобритания, Испания, Белгия и Холандия.

Siemens прави ICE влакове (високоскоростни между междуградски експреси) за Deutsche Bahn и също така конструира влакове за Channel Tunnel оператора Eurostar (оператора на тунела под Ламанша). Alstom пък е производител на френските високоскоростни влакове, известни като TGV.

Междувременно канадската компания Bombardier обяви, че е доволна от днешното решение на Европейската комисия. "Подобно сливане би подкопало сериозно здравето и конкурентоспособността на целия европейски железопътен пазар, оставяйки потребителите в Европа да плащат цената за това, както като потребители на железопътния транспорт, така и като данъкоплатци", заяви пред Ройтерс Даниел Дежарден, генерален съветник и секретар на компанията Bombardier.