Демократична България предлага да се закрие Държавната петролна компания
Създаването на ДПК поражда сериозни съмнения за злоупотреби и пораждане на корупционни практики, смятат народните представители
"Демократична България" предлага да се закрие Държавната петролна компания (ДПК), която трябваше да строи и управлява държавни бензиностанции. Законопроектът за промени в Закона за държавните резерви и военновременните запаси е на Ивайло Мирчев и група народни представители.
"Съществуването на Държавната петролна компания е напълно необосновано от гледна точка на защитата на държавния интерес, обществения интерес, икономическата логика и защитата на конкурентния пазар на горивата в България", коментира Ивайло Мирчев.
Вносителите отчитат, че създаването на държавните бензиностанции не е в резултат на някакъв конкретен обществен интерес и нищо не изисква държавната намеса на свободния пазар на горива. Според тях дефицитите на пазара идват от недостатъчно ефективен контрол, а не от липсата на конкуренция.
"Поради тази причина участието на държавна компания на пазара на горива и плановете на ДП ДПК да изгражда и оперира бензиностанции са напълно необосновани от пазарна гледна точка", се казва в мотивите.
Народните представители смятат, че държавното предприятие ще се изправи през сериозни пазарни бариери, за които нито има експертиза, нито човешки и финансов потенциал.
"В условията на свободен пазар държавата никога няма да достигне необходимата мащабност и капацитет, за да бъде икономически ефективна при силно конкурентния пазар, в който оперират международни корпорации с многогодишен опит на глобално ниво", смятат те.
Бюджетът на ДПК, изцяло с държавни средства за 2021 г., възлиза на 50 млн. лв. Първоначално според публично достъпна информация бяха предвидени допълнителни 60 млн. лв. за периода 2022-2023 г., припомнят вносителите.
"Тези средства могат да бъдат вложени в други сфери, където държавата има опит и капацитет за ефективно преразпределяне на ресурси", смятат депутатите.
В мотивите към законопроекта се посочва, че в ДПК са концентрирани значителни ресурси и правомощия без да са налице реципрочни механизми за контрол.
"Създаването на ДП ДПК поражда обосновани съмнения за нарушаване на принципите на икономическа ефективност и защита на обществения интерес, както и сериозни съмнения за злоупотреби и пораждане на корупционни практики", смятат те.
Какви бяха реакциите около създаването на ДПК?
Законът за "Държавна петролна компания" бе гласуван в началото на юли 2020 г. Приемането му бе мотивирано с подобряване на конкуренцията на пазара на горива и в частност осигуряване на по-добър достъп на търговците до данъчните складове.
Министрите на финансите Владислав Горанов и на икономиката Емил Караниколов защитиха законопроекта, като обявиха, че компанията се създава, за да се свали напрежението по отношение на цената и качеството на горивата. Горанов каза, че от години темата с цената на горивата на дребно е била предизвикателство пред нашето общество. И се аргументира така:
"За периода от началото на годината борсовите цени на суровия петрол тип брент са намалели значително, като най-ниска цена е била с 57% под тази от началото на годината, достигайки $21,61 за барел. В същото време средната цена на освободените за потребление горива от данъчните складове в нашата страна е намаляла с около 27% за бензина и с 25% за дизела".
Тогава конкурентът в бизнеса и поддръжник в политиката Веселин Марешки каза пред Dir.bg, че изграждането на държавна верига от бензиностанции е негова идея още от 2017 г. и предложи помощта си с натрупания от него опит.
Той се обяви твърдо "за": ще се постигне не само намаляване на цените, но и изсветляване на бизнеса, прибиране на повече данъци, намаляване и на другите цени, свързани с цените на горивата, увеличаване на потреблението. Като бизнесмен от бранша той отбеляза, че ДПК не е задължително да купува гориво от Лукойл. Това може да стане и от Гърция, Румъния, а ако трябва и от Близкия изток.
Положително беше и мнението на най-голямата бизнес организация - КРИБ, според която създаването на ДПК несъмнено би подобрила конкуренцията на пазара и би способствала за осигуряване на максимално ниски цени за гражданите и бизнеса.
Друга голяма бизнес организация - БСК, остана учудена от намерението да се изгради верига държавни бензиностанции. Тогава председателят й Радосвет Радев заяви, че в 21 век държавата не трябва да прави инвестиции в такъв конкурентен бизнес.
Андрей Делчев (БПГА) заяви по БНР, че няма никаква причина да се съмняваме в добрите намерения на държавата и да сме против.
"Повече конкуренция е по-добре за потребителя. Българската петролна и газова асоциация би поканила ДПК за свой член, добави Делчев.
Идеята за ДПК е крайно необмислена и вероятно се прокарва, за да се компенсира един неработещ орган, какъвто е Комисията за защита на конкуренцията. Това мнение изказа миналата година бившият премиер Иван Костов. Според него решението е другаде: държавата да отдели производителя на течни горива от държателя на складовете, а държателят на складове да го отдели от собствениците на бензиностанциите - така ще се избегне вертикална монополизация на сектора и ще има нормална конкуренция.
Икономистът Красен Станчев (основател на Института за пазарна икономика) заподозря, че има смяна на философията на държавното управление.
"Докато преди се смяташе, че частният сектор е по-ефективен, сега, по неясни причини, се смята обратното. Аз не виждам, как това ще стане. Най-малкото първо трябва да бъдат взети парите от данъкоплатците, след това да бъдат направени бензиностанциите и съответните бази. Това едва ли ще е по-евтино, от колкото да го прави частният сектор", каза Станчев пред "Фокус".
Юристът и икономист Петър Славов изказа по БНР предположение, че ще бъде заделена огромна сума от държавния бюджет, за да бъде налята в тази нова държавна структура, което ще доведе до допълнителни разходи за данъкоплатците, но с неясни ползи.
Руслан Стефанов, директор на Икономическата програма на Центъра за изследване на демокрацията, също пред БНР, припомни една азбучна истина:
"Поглеждайки назад във времето, човек вижда, че никъде, където има държавна компания, няма толкова добро управление, че да се постигнат и намаление на цените, и някаква промяна в структурата на пазара". И даде пример с (общинското дружество) "Топлофикация - София".