"Сътрудничим изцяло на регулаторните органи", отговарят от Temu ("Тему") на запитване на ДВ. От китайската платформа за онлайн търговия вече са свикнали да отговарят на подобни запитвания, тъй като обвиненията срещу тях валят едно след друго. Още в началото на годината Европейската асоциация за детски играчки установи, че продукти, продавани от Temu, носят риск за безопасността и здравето.

Сега натискът се засилва: ЕС започна процедура срещу китайската платформа, защото предлага продукти, които не отговарят на стандартите на ЕС. В платформата те виждат проблем с фалшиви отстъпки, фалшиви отзиви, липсваща информация за търговците на дребно, както и пристрастяващия дизайн.

Какъв е бизнес моделът на Temu?

Temu се предлага в САЩ от септември 2022 г. Целта на платформата е да даде достъп на американците до китайски продукти. Оттогава пазарът се разраства бързо в световен мащаб. Независимо дали говорим за прах за избелване на зъби, преса за чесън или градински ножици - в Temu има хиляди артикули на цени без конкуренция. Стоката пристига по пощата директно от Китай. Смята се, че само в Германия всекидневно пристигат 400 000 пратки от Temu и Shein, който продава дрехи.

Цените там са много ниски, защото става дума за директно посредничество: който поръча даден продукт в Temu, обикновено получава пратката си направо от склад на производителя или от търговец на дребно в Китай. Платформата обработва финансовата транзакция, а в някои случаи и доставката. И в двата случая Temu действа само като посредник и получава комисиона в замяна.

Поради това Temu по правило не се нуждае от складове, което ѝ спестява сериозни разходи. В същото време това означава и по-дълги срокове за доставка. Но те допринасят за по-ниските цени, обяснява Александър Граф, съуправляващ директор на софтуерната компания за електронна търговия Spryker. "Западната индустрия за електронна търговия залага на по-кратките срокове за доставка", уточнява той. Освен това приложението на Temu "подтиква потребителите да пазаруват по-често", добавя експертът. А тази пазарна стратегия очевидно е много успешна: според Apple приложението на Temu е било най-изтегляното приложение за iPhone през 2023 година.

А Temu успява да се конкурира сериозно и с най-големия на пазара за електронна търговия. "Със своята основна платформа Amazon едва ли може да се състезава успешно с Temu, затова в САЩ американската компания стартира нова платформа - Amazon Haul", казва Граф. Там Амазон предлага пъстра гама от предимно евтини стоки със значително по-дълги срокове за доставка, отколкото в Amazon, и така хвърля ръкавицата на Temu.

Кой стои зад Temu?

Мобилното приложение на Temu е на китайската компания майка PDD Holdings, която се листва на американската фондова борса. Основната марка на PDD включва платформата за електронна търговия Pinduoduo, която е собственост на китайския милиардер Колин Хуанг. Конкретни данни за оборота и печалбата на Temu обаче не се съдържат в баланса на PDD Holdings.

От април 2023 г. Temu осъществява дейност и в Германия. От PDD Holdings, която се търгува и на борсата Nasdaq, не разкриват нито колко души работят за нея в Германия, нито каквато и да било друга търговска информация, става ясно от отговор на въпрос на ДВ, получен от компанията майка.

Ще успее ли ЕС да глоби Тemu?

Актуалната процедура е втората открита от ЕС срещу китайска платформа за електронна търговия - първата беше срещу търговеца на дребно Aliexpress. ЕС нарежда Temu сред така наречените "големи платформи" - с повече от 45 милиона потребители. Юридическата рамка за тях се задава от Акта за цифровите услуги, по силата на който сега се открива и производството срещу китайската платформа.

Temu разполага с време до началото на декември, за да внесе необходимите корекции в дейността си. Ако това не се случи, на платформата ще ѝ бъдат наложени големи глоби. Говорител на китайската компания заяви пред ДВ, че ще окажат пълно съдействие на разследващите органи.

Данъчни трикове?

Критиците обаче виждат и друг проблем. Стоки под 150 евро се внасят в ЕС безмитно. Данъчният експерт Роджър Готман предполага, че бизнес моделът на Temu е съобразен с тази горна граница. "Повечето стоки в тази платформа са под 150 евро", казва той. Ако всичко се обмитяваше, Temu не би могъл да предлага толкова изгодни цени, категоричен е той. Готман предполага, че Temu следят много внимателно да не се превишава горната граница от 150 евро - дори и при по-големите поръчки.

Въпреки безмитния внос, за внасяните стоки се дължи данък оборот върху вносните стоки. Temu е регистрирана в Ирландия и платформата е длъжна да декларира и плаща налозите си именно там. След това Ирландия теоретично го разпределя към държавите от ЕС.

Обменът на данни обаче отнема много време и много рядко функционира, посочва Роджър Готман. Затова той пледира за мерки, които да направят по-ефективен контролът на този вид търговия. Освен това съществуващите закони трябва да се прилагат.

Сега Европейската комисия предлага до 2028 г. да се премахне границата за безмитен внос и да се създаде единен за целия Европейски съюз център, в който да се събират всички митнически данни. Накратко - натискът от всички страни се увеличава.

Експертът по електронна търговия Александър Граф обаче не вярва, че триумфалният подем на Temu може да бъде спрян. Вместо това той смята, че ще трябва да се адаптираме към новия китайски бизнес модел. Малко вероятно е броят на пратките от Китай да започне да намалява.

Материалът е публикуван в DW