Най-малко 10 български технологични стартъпи ще получат шанс да стъпят на пазара в САЩ
Павлина Янакиева, изпълнителен директор на Bulgaria Innovation Hub и Future Unicorns Accelerator, в студиото на подкаста Какво могат парите
Bulgaria Innovation Hub стартира през 2018 г. с мисията да помага на български технологични стартъпи да стъпят на американския пазар. Идеята идва в отзвук на предизвикателствата и проблемите, които срещат предприемачите у нас, когато решат да разширят своя бизнес отвъд океана. Това сподели Павлина Янакиева, съосновател и изпълнителен директор на Bulgaria Innovation Hub, в студиото на бизнес подкаста Какво могат парите.
Центърът, който оперира на двата континента, помага на компаниите с контакти, потенциални клиенти, достъп до инвеститори и ментори, ноу-хау и пр. Сред най-големите трудности за българските предприемачи е липсата на мрежа и правилни контакти, но и културният контекст на правене на бизнес в САЩ, който много хора подценяват, а е изключително важен, сподели гостът. Ние култивираме предприемаческо мислене и мислене за растеж. Силно вярвам в българския технологичен талант и вярвам, че можем да стимулираме и помагаме на компаниите да станат конкурентоспособни глобални лидери, които създават работни места, стимулират икономическия растеж и социалното въздействие в региона, каза още тя.
Следващото 10-о издание на акселератора ще се проведе в края на март и началото на април 2025 г., като до 15 февруари компаниите могат да кандидатстват за участие. Новото за предстоящата кохорта е разширяването на географския обхват на инициативата. Под новия бранд на организацията Future Unicorns Accelerator своята апликация могат да подават компании не само от България, но и от други страни от Централна и Източна Европа. Целта е да разширим мрежата от контакти и да изградим стабилна регионална общност от предприемачи, инвеститори, експерти, лидери на мнение, сподели Павлина Янакиева.
Ще бъдат селектирани 10 до 15 компании. Идеалният кандидат за програмата е компания в ранен етап на развитие, със създаден начален продукт (MVP). Компания, която вече има някакво присъствие на пазара, клиенти, партньори или ангелски инвеститори, които са валидирали идеята на този начален етап. Качествата на екипа и на основателите са също изключително важни при подбора, обобщи г-жа Янакиева.
Акселераторът протича в 4 седмици, като първите две са във виртуален формат, а следващите две са свързани с посещение на екипите на компаниите в Сан Франциско и Силициевата долина, където им организираме множество срещи и обучения с ментори и серийни предприемачи от световна величина, разказа съоснователят на BIH. На финала на програмата компаниите излизат с два много конкретни продукта - customer pitch и investor pitch, с които да продължат уверено със срещите с клиенти, партньори и инвеститори. Но най-стойностното е, че колаборацията с компаниите от акселератора продължава и след програмата и имаме много силна алумни мрежа. От 61 компании в нашето портфолио през последните години сме щастливи, че можем да се похвалим с редица успешни примери, каза гостът.
В интервюто ще научите още:
-
Какви компании търси акселераторът за кохорта 2025?
-
Възвръща ли се риск апетитът на инвеститорите?
-
Как се възприема брандът България отвъд океана?