Британската компания BETL (Blue Electric Technology Limited) започва да предлага инвестиции в отдаване под наем на преносими батерии за зареждане на телефони. Под маската на "иновативен бизнес" обаче стои класическа финансова пирамида, привлякла над 20 000 българи с обещания за лесни и високи доходи, а по следите ѝ пръв тръгва журналистът от "Капитал" Йоан Запрянов. Разследването му в две части - "Пирамида от батерии" и "Сметката за BELT: Над 250 млн. долара в крипто" му донесе голямата награда в категория Икономика в тазгодишното издание на конкурса на Dir.bg за чиста журналистика "Web report" .

Запрянов проследява как работи схемата и колко наши сънародници успява да измами, до логичния ѝ край, а разкритията му предизвикаха масов отзвук по медиите и мащабно разследване срещу BELT.

Измамата напомня класическа понци схема, при която печалбите накрая остават само за тези, които са на върха на пирамидата. Компанията предлага на инвеститорите да влагат средства в купуване на "виртуални зарядни станции" за външни батерии за зареждане на телефони срещу минимум $540 и примамливо обещание за пасивен доход от минимум $20 на ден. Най-скъпите пакети достигат $27 000 срещу обещание за над $22 000 месечно. Печалбите се изплащат в криптовалута, което затруднява проследяването на трансакциите. С помощта на агресивна реклама с известни лица и активни Telegram групи, схемата бързо набира популярност. През есента на 2024 г. регистрацията бе временно блокирана, а сигналите за замразени акаунти и неизплатени суми се увеличиха. Втората част на разследването на "Капитал" установи, че два основни крипто портфейла са обработили над $250 млн, с голяма част от средствата, източени към борси като Binance. В края на миналата година пирамидата се срина

"Тази пирамида гръмна бързо, другата я влачим 6 години, заяви при получаването на наградата Йоан Запрянов. 

Наградата на Запрянов беше връчена от Гергана Тодорова, ръководител Комуникации в "Дънди прешъс метъл". Снимка: Евгени Димитров, BulFoto

Йоан Запрянов е един от общо 13-те майстори на словото, които бяха отличени в категориите "Общество", "Икономика", "Истински истории", "Култура и изкуство", "Технологии", "Спорт", "Видеорепортаж", "Фоторепортаж", "Подкаст", "Млад автор", "Гореща точка", "Зелено перо" и "Журналистическо майсторство" в осмото издание на конкурса.

 

Всички снимки от церемонията ВИЖТЕ ТУК >

Новите лица в журито тази година бяха Георги Любенов - автор и водещ на "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ1, както и главният редактор на "Капитал" - Ивайло Станчев. Те се присъединиха към вече утвърдените имена от предишните издания на конкурса. Това са генералният директор на БТА Кирил Вълчев, водещият на "120 минути" по bTV Светослав Иванов, Николай Петров, старши редактор и водещ на програма "Хоризонт" - БНР, Методи Владимиров - водещ и изпълнителен продуцент "Новини" в NOVA, журналистът и писател Анна Заркова, журналистът и основател на кампанията "Будител на годината" Ива Дойчинова, главният редактор на Dir.bg Никола Костадинов, журналистът и сценарист Ваня Николова, главният редактор на OFFNews.bg Владимир Йончев, председателят на Българската асоциация на спортните журналисти Найден Тодоров, Ирина Велева в качеството си на главен редактор на "Мениджър Нюз", Евгени Димитров - основател на агенция "Булфото", Илияна Захариева - директор "Корпоративни комуникации" в А1, и Александър Попов - главен редактор на Dnes.bg.

Победителят в категория "Икономика" получи наградата си от Гергана Тодорова, ръководител Комуникации в "Дънди Прешъс Метал". "Бизнесът има нужда от чиста журналистика, за да се развива добре", заяви тя при връчването на приза.

На второ и трето място в категорията се класираха Марин Николов от bTV с разследването "Как строителството на автомагистрала "Хемус" поскъпна с над 55 милиона лева" и Мила Чернева от "Капитал" с "Приказка за лоши пътища, за които платихме 4 милиарда лева"  

Снимка: БТА

Web Report се организира с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти

Партньори на проекта са: Дънди Прешъс Металс, Филип Морис България, А1, Кока-Кола ХБК България, BAR MASTERS, Винарска изба Едoардо Миролио, Delta.bg, Издателство Изток-Запад.

Медийни партньори са БТА, БНТ, БНР, bTV Media Group, NOVA Broadcasting Group, Bulgaria ON AIR, Investor Media Group, Darik.bg и Дарик Радио, OFFNews.bg, списание "Мениджър", 3eNews, телевизия ММ и агенция "БулФото".