Къде е България на картата на Европа в автомобилното производство?
В съседни на нас държави, които дори не са в ЕС, работят 21 завода за коли, бусове, камиони, автобуси и двигатели
През тази година за пореден път се заговори за автомобилно производство в България. След редица неуспешни от 60-те години на миналия век насам и преминавайки през FIAT, Renault, Москвич, Rover и последно през Great Wall само преди няколко години, сега се очаква отново да се завърнем на картата на Европа по производство на автомобили с инвестицията на Next.e.GO в Ловеч. Където се очаква да се хвърлим дори в най-модерната част на тази индустрия - електромобилите. Към момента обаче все още страната ни не фигурира на тази карта на Европа поне по отношение на производството на цели автомобили.
Още по темата
- Ford изтегля 775 000 автомобила Explorer заради вероятен проблем с управлението
- Автомобилостроителите свеждат до мининимум редкоземните магнити при електромобилите
- Бурен растеж при автомобилите: Ето какви са резултатите на шампионите
- Американските власти разследват проблеми с автопилота на 765 000 автомобила на Тесла
- Русия планира 10% от автопарка й да бъде електрически до 2030 г.
- Британското автомобилно производство се срина до нивото от преди 65 г.
- В САЩ разследват фатална катастрофа, причинена от автомобил на "Тесла"
От друга страна обаче това не важи, ако същата тази карта бъде погледната откъм производството на компоненти за автомобили. А тук вече България има доста с какво да се похвали. У нас през последните 10-15 години заработиха и продължават да работят редица заводи, които произвеждат и доставят всевъзможни части и компоненти за световната автомобилна индустрия. Като започнем от кабели и електрическо оборудване, минем през арматурни табла, дисплеи, климатици, седалки, фарове, стъкла, блокове за двигатели и дори така дефицитните в последната година и нещо микрочипове. Също така фирми, базирани у нас, разработват и софтуер за всевъзможни марки. Заводи в България отвориха Yazaki, Behr-Hella Thermocontrol, Montupet (с новото име Linamar), Bosch, VOOS, Kostal, Witte, Sensata, Magna и много други.
Клиенти за всичко, изброено дотук, са имена от световната автомобилна индустрия като Mercedes, BMW, General Motors, Volvo, FIAT, Renault, Ford, Nissan, Peugeot и много други. И въпреки всичко това обаче България вся още е една от много малкото държави в Европа (континентална, не ЕС), в която няма поне един завод, от който да излизат сглобени автомобили, които да тръгват по пътищата.
За разлика от много други, включително съседни, включително нечленове на Евросъюза. Например в Северна Македония белгийската компания Van Hool сглобява автобуси. В Сърбия пък се произвеждат автомобили FIAT. Паралелно работи и местният производител на автобуси Ikarbus. Чиято история има общо с нашия завод "Балкан" край Ловеч. Именно в градът на люляците се очаква след година и нещо да започне производството на малките електрически коли e.GO Life. Общото е, че преди Втората световна война и двата завода са произвеждали самолети, а след това в някакъв момент и автомобили. Но докато в Ловеч производството на Москвичите вече е само история, в Земун заводът днес прави автобуси. Има и трети, който прави камиони, автобуси и специализирани превозни средства под марките FAP и Dongfeng.
С Турция пък изобщо не може да се прави база за сравнение, тъй като производителите на автомобили там са над 10, сред които дори има и собствени марки. Югоизточната ни съседка произвежда автобуси, микробуси, леки, лекотоварни и тежкотоварни автомобили, както и двигатели. Като марки на пазара й присъстват Mercedes, Setra, BMC, Hyundai, Karsan, FIAT, Dodge, RAM, Peugeot, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford, Honda, Isuzu, Otokar, Toyota, MAN, Neoplan, FUSO, руските ГАЗел и Собол и др. Ако погледнем на север от нас, ще видим как в Румъния не само продължават да произвеждат Dacia и марката се развива доста добре, както и камионите Roman, като и двете производства са още от времето на социализма. А междувременно неуспешното производство на Citroen в Крайова, спряло през 90-те, се превърна в завод на Ford.
Да не говорим за Унгария, която по времето на социализма, за разлика от нас, нямаше автомобилно производство, а днес има цели 6, а се изгражда и седми автомобилен завод. Така унгарците произвеждат двигатели, леки автомобили, електрически автобуси, а от заводите им излизат автомобили с марките Mercedes, BMW, Audi, Suzuki и BYD.
Словакия, макар и без каквото и да било автомобилно производство в историята, успя да привлече инвестиция на Renault и днес в завода в Ново место се произвеждат автомобили както от френската марка, така и Smart. А съседната й Хърватия, която дори през 90-те бе във война, днес прави собствено производство електрически хиперколи Rimac.
Какво показва цялостната карта на автомобилопроизводството в континентална Европа? На континента има 290 завода, произвеждащи някакъв тип автомобили или двигатели за тях, показват данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА). В държави от Евросъюза, към който вече не броим Великобритания, са 185 от тях, като при някои има повече от един вид производство. 137 правят леки автомобили, 37 - лекотоварни, 54 - тежкотоварни, 58 - автобуси, а 71 произвеждат двигатели.
А фактът, че Германия е лидер в автомобилното производство със своите 41 завода едва ли ще изненада някого. Втора, когато говорим само за ЕС е Франция с 30, а трета - Италия с 22. Следват Испания и Полша с по 16 фабрики, нидерландия с 10, Чехия и Швеция с по 8, Белгия със 7 и т.н. Ако погледнем и извън рамките на Евросъюза, първото място заема Русия с 34 автомобилни завода. Втора е Великобритания с 30, а трета е Турция със 17.
За съжаление нито един от 290-те автомобилни завода в континентална Европа не е в България. Иронията е, че не един и два от новосъздадените след демократичните промени в Източна Европа можеше днес да се намира у нас. Страната ни бе оглеждана като потенциално място за изграждане на автомобилна фабрика от не един и двама производители - Mercedes, Peugeot, Hyundai/Kia, Volkswagen и др. Но всички те отидоха в други страни от региона и нито един не избра нашата. Да се надяваме, че скоро това ще се промени. И също така, че наличието на толкова много заводи, произвеждащи части и компоненти за автомобили най-накрая ще привлекат и някой производител на финалната продукция. Защото немалка част от споменатите вече производители си набавят необходимите им части и компоненти именно от България. И ако създадем необходимите условия, напълно възможно е някой от тях да реши да бъде по-близо до снабдителите си.