На фона на растящото напрежение между Китай и САЩ, автомобилостроителите от Запада се стремят да не разчитат толкова много на ключовия фактор при революцията на електрическите превозни средства. Това са магнитите, направени от редкоземни метали, които захранват електрическите двигатели, информира Ройтерс, цитирана от БТА.

Дoбивът на такива метали идва главно от Kитaй, откъдето се се изнасят около 70% oт peдĸoзeмнитe eлeмeнти.

Ето как се задвижват електромобилите и как се адаптират някои автомобилостроители.

Каква е разликата?

Двигателите с постоянни магнити, използващи редкоземни метали като неодим и диспрозиум, имат естествена магнитна сила. Те са в основата на много електрически двигатели, задвижващи ротора на трансмисията.

Двигателите без постоянни магнити, като асинхронни двигатели, използват електрически ток, често с окабеляване с медни жици, за да създадат магнитно поле и да задвижат двигателя. Те са по-евтини, но не толкова ефикасни и се нуждаят от по-голяма батерия, се което се намалява обхвата на шофирането.

Nissan Motor

Третият по големина японски автомобилостроител съобщи, че премахва редкоземните магнити от новия вискокопроходим Ария (Ariya).

През 2012 година Nissan разработи електрически двигател, който се нуждае от 40 процента по-малко диспрозиум, а през 2016 година намали този процент още повече.

Tesla

Най-големият производител на електрически автомобили в света първоначално използваше асинхронни двигатели без постоянни редкоземни магнити, но през 2017 година пусна на пазара Модел 3 (Model 3) с постоянен магнитен двигател. През 2019 година компанията реконструира моделите Ес (S) и Екс (X), за да използват два двигателя - един с постоянни магнити и един без.

BMW

Новият високопроходим модел iX3 на германския автомобилостроител, който ще излезе тази година, ще е първото електрическо превозно средство с нова трансмисия, която няма да се нуждае от редкоземни магнити.

Renault

Френският автомобилостроител, който е партньор с Nissan, е основоположникът на електрическите двигатели без редкоземни магнити. Малкият градски автомобил на компанията Zoe, пуснат през 2012 година, използва електрически двигатели с медно окабеляване.

Toyota

Японската компания намалява редкоземните магнити в електрическите си превозни средства. Тя обяви, че продължава да работи в тази насока, след като през 2018 година разработи магнит, който използва 20-50 процента по-малко неодим.

Volkswagen

Volkswagen използва постоянни магнити с по-малко от два редкоземни метала, тербий и диспрозиум. Компанията започна да използва при изцяло електрическите си модели двигател с постоянни магнити на задната ос и без магнити на предната ос.

Daimler

Германският автомобилостроител намали редкоземните магнити в електромобилите си от марката Mercedes-Benz и съобщи пред Ройтерс, че планира да ги премахне в краткосрочен план.