Една компания се развива по-добре, ако всички служители са съмишленици
HR Guest представя Владимир Рашев - съдружник и управител на консултантската IT компания Balkan Services
"В нашата компания се стремим да привличаме хора, които обичат работата си и виждат смисъл в нея; инициативни са и искат да претворяват идеите си в работещи решения за бизнеса и клиентите; обичат да учат, работят в екип и не се притесняват от предизвикателствата. Ние не сме компания тип "корпорация" и ценностите ни не са "корпоративни". При нас биха се чувствали добре хора, които търсят приятелска и подкрепяща среда, държат да са ценна част от екипа, виждат своя принос към крайния резултат, работят със страст и удоволствие", споделя Владимир Рашев, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".
Кой е той?
Владимир Рашев е съдружник и управител на консултантската IT компания Balkan Services. Има над 20 години опит в сферата на информационните технологии, с фокус върху внедряването на бизнес софтуер. Професионалният му път включва още управление и развитие на компании в сферите търговия и IT технологии. Съосновател е на българо-румънския клон на международната организация за предприемачи Entrepreneurs" Organization (EO). Завършил е магистърска степен по Стопанско управление в СУ "Св. Климент Охридски". Сертифициран мениджмънт консултант (CMC). Привърженик на активния начин на живот, любител на сърфа, ските, сноуборда и вело изживяванията.
Нашият подход е по-различен и не включва такива трикове.
Ние провеждаме разговор с кандидата, в който искаме да разберем неговата мотивация, професионални умения и бъдещи планове. Знаем какви въпроси задаваме, но е много по-важно да се получи контакт и свързване, а не просто един формален структуриран бизнес разговор. Това е по-скоро разговор, а не "интервю". За нас също е много важно в този разговор и кандидатът да разбере това, което го интересува за нас, за фирмата, за нашите ценности, за екипа, в който ще работи. Търсим хора, които се стремят да дават най-доброто от себе си - но това изисква кандидатът да има достатъчно информация за нас, за да може сам да прецени дали ние сме подходящи за него и целите му съвпадат до голяма степен с нашите. Предварително не изпращаме въпроси за подготовка, но до среща стигат само една малка част от кандидатите. Стъпките по подбор при нас са ясни и лесно достъпни за тези, които проявяват интерес. Кандидатите могат да се запознаят с тях в кариерната страница на нашия уеб сайт.
Първото впечатление е важно, и в същото време много внимаваме "да не съдим за книгата по корицата". Профилът на всеки кандидат е дефиниран предварително и за едни позиции търсим по-настъпателни, а за други - по-спокойни колеги. Много зависи от екипа, от типа работа и други фактори. Много е важно кандидатът да харесва това, което ще прави и вярваме, че само така може да даде най-доброто от себе си. Подготвяме се предварително за всяка среща и се стремим да бъдем фокусирани по време на разговорите - тогава можем да преценим по-лесно и да усетим истинската нагласа на човека срещу нас. Често пъти това изисква и по-дълъг разговор, докато установим контакт и в течение на разговора човекът срещу нас се успокои, ако в началото е бил притеснен. Понякога срещите продължават по-дълго от предвиденото, ако виждаме смисъл и нужда от това и кандидатът също го желае.
Преди да започнем подбор ние имаме профил за позицията, както и изисквания. Търсим най-подходящия кандидат, който отговаря на нашите критерии, като много важна част от тези критерии са ценностите ни. Кандидатите с по-малко професионален опит имат по-малко умения и това е нормално. В този случай следим да пасват на екипа и да имат потенциал за развитие, но и желание и дисциплина за учене и работа. Това ще им помогне да научат необходимото, за да са успешни на желаната от тях позиция.
За да имаме актуален отговор на този въпрос, през 2022 година разработихме цялостна стратегия за развитие на "Работодателска марка". Един от основните въпроси беше "Какъв е идеалният кандидат за нас?". Направихме обстоен анализ, слязохме до ниво екип и имаме точен профил на идеалния кандидат за всеки екип през 8 критерия, които обхващат настоящи умения, професионални цели, личностни нагласи, интереси и др. В нашата компания се стремим да привличаме хора, които обичат работата си и виждат смисъл в нея; инициативни са и искат да претворяват идеите си в работещи решения за бизнеса и клиентите; обичат да учат, работят в екип и не се притесняват от предизвикателствата. Ние не сме компания тип "корпорация" и ценностите ни не са "корпоративни". При нас биха се чувствали добре хора, които търсят приятелска и подкрепяща среда, държат да са ценна част от екипа, виждат своя принос към крайния резултат, работят със страст и удоволствие. Имаме 5 ясно дефинирани ценности, които сме посочили и на нашия уеб сайт. Всяка ценност е онагледена чрез желани и нежелани поведения, за да е още по-ясно какво точно имаме предвид. Ние не искаме никого да превъзпитаваме и използваме активно ценностите още на етапа на подбор на подходящите за нас кандидати - търсим хора, които до голяма степен споделят нашите ценности. Определено може да се каже, че търсим съмишленици.
Лоялността на служителите е качество на самите служители. Ние се допитваме до хората в компанията и създаваме среда, в която да се чувстват оценени, да имат възможности за развитие и като цяло да работят с желание. Наясно сме, че в живота на човек има различни етапи и уважаваме желанията и нуждите на колегите. Имали сме случаи на колеги, които след 10 и повече години в компанията решават да поемат по нов път и считаме това за нормално.
За нас е важно да имаме комуникация и средата да предполага всеки служител да може свободно да заяви нуждите си и да бъде чут. Ако човек вече е решил за себе си да напусне, ние не бихме искали да го отклоняваме от избрания от него път. При вече взето решение, каквито и действия да предприемем от наша страна, те обикновено дават само временни резултати. Действията биха имали смисъл само превантивно.
Ние нямаме стажантски програми, както в някои други фирми, но сме изключително доволни от колегите, които правят първи стъпки в кариерата си при нас 19-22 години. Намерихме хората, които искахме, макар и да не беше много лесно. В екипа има изключително позитивни и активни млади хора, които се учат бързо и показват постоянство и желание да напредват професионално. Оказа се, че и ние имаме какво да научим от тях.
Започнах работа във Финансова компания Евро-Финанс. Там научих много за инвестиции, търговия с акции, валути, държавни ценни книжа и управление на приватизационен фонд. Много интересни първи три години и познания, които ми помагат и до момента. Втората работа вече беше модерна за времето си - внедряване на бизнес софтуер - ERP & BI и изключително интересна, защото бе комбинация от технологии и познания за бизнеса. Следващата стъпка бе създаване на консултантската ИТ компания Balkan Services, в която съм управляващ партньор от самото начало. Целта ни през годините е била да утвърдим компанията ни като надежден партньор на бизнеса в дигитализацията. Така вече 17 години помагаме на организациите да оптимизират своите бизнес процеси и да постигат все по-добри резултати. Всички обстоятелства и уроци по пътя водят до осъзнаване и израстване. И в този смисъл не бих променил нищо. Един от ключовите моменти за мен беше пионерското решение да предложим софтуер за бизнес анализи на българския пазар още в самото начало на компанията ни. Това бяха времена, в които този тип инструменти за взимане на управленски решения въобще не бяха познати. Днес BI е незаменим инструмент за средния и висш мениджмънт, а компанията ни е водещ интегратор на BI решения у нас с над 400 завършени успешно проекта.
Промени се начинът ни на работа и стана по-гъвкав, но не виждам причина да се променят критериите ни за оценка. Те са свързани с резултата и качеството на услугата, която предоставяме, също и с ценностите ни. Колективът се стикова много добре на голямата тераса на един от етажите при нас - с бира, тенис на маса, рождени дни и други събития, които отбелязваме заедно. Офисът ни е в стара красива сграда в сърцето на столицата, до изворите с минералната вода и вярвам, че много голяма част от колегите идват с удоволствие на работа, за да се видят и с колегите си. В повечето случаи това, което се случва е спонтанно и без голяма предварителна организация и планиране, но е достатъчно често и най-важното - колкото е необходимо. Разбира се, имаме и планирани дейности, като целта ни е да поддържаме един здравословен баланс и разнообразие, за да се чувстват добре хората в компанията.
Не е лесно да се предвиди какво ще стане след 2-3 години и ако се опитаме, най-вероятно няма да сме много точни. Предвид скоростта, с която се случват промените, за нас е важно да сме гъвкави и да реагираме на ситуацията адекватно. В момента използваме хибриден модел на работа и тенденцията е все повече да работим от офиса, за да сме заедно. Има задачи, които всеки от нас може да свърши по-ефективно сам от вкъщи или друго място, когато е необходим фокус и намаляване на разсейващите фактори, но и много задачи са по-лесни за решаване, когато екипът е заедно на едно място. Ценим живия контакт с хората - включително и този с клиентите.
НАЙ
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Защо някои страни препоръчват да държим пари в брой вкъщи
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Защо някои страни препоръчват да държим пари в брой вкъщи
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?