"За да се чувстваме добре на работното си място не е нужно задължително да сме близки приятели с колегите си, стига да имаме необходимото взаимно уважение и разбиране, че в крайна сметка гоним общи цели", споделя Момчил Василев, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Казвам се Момчил Василев и съм Изпълнителен директор на Ендевър за България и Западните Балкани. Ендевър е най-голямата международна предприемаческа мрежа, чиято мисия е да подпомага предприемачите в тяхната зряла фаза на развитие да изградят мащабен и успешен бизнес, с което да спомогне за положителната промяна на икономиките и обществото където тя оперира. Преди да поема настоящата ми роля в Ендевър професионалният ми път е преминал през PwC, инвестиционна компания и собствени инвестиционни и предприемачески проекти.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата? Какви съвети бихте дали на човек, който се явява на интервю?

Интервютата като цяло имат своите ограничения като ефективен инструмент за цялостна оценка на качествата на кандидата. Въпреки това те позволяват донякъде на работодателите да получат представа за личността и мотивацията на кандидата. В тази връзка е важно кандидата да може да разкаже достатъчно добре своята професионална история и как тя се свързва с мотивацията и/му с отворената позиция. Като интервюиращ аз лично избягвам да навлизам твърде много в личното пространство на човека с детайлни лични въпроси.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Тъй като става въпрос за комуникация между хора, неизбежно характерите и моментите настроения оказват своето влияние. Разбира се и от двете страни трябва да има разбирането за това и усилието разговора да се придържа към практичен и спокоен тон. Добрият самоконтрол и усещането за динамиката на разговора са важни критерии когато преценявам личността на човека срещу мен.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Това зависи от конкретните потребности на организацията и ролята, за която се търси човек. Възнаграждението е функция на ролята и отговорностите, които се търсят, както и на опита и експертизата който се предлагат. Правилната мотивация обаче е санитарен фактор, който няма как да бъде заобиколен при оценяването на потенциала на кандидата.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Мотивиран, уверен, човечен. За нас е много важно хората в екипа да са инициативни и да умеят да работят добре в партньорство с колегите си в атмосфера на взаимно уважение.

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Мисията на организацията, професионалното и личното развитие, както и това човека да се чувства оценен за резултатите, които постига. Качествен член на екипа се задържа с възлагането на повече отговорности и автономност при реализацията им, както и с даването на публично признание за постигнатите резултати. Ръста във възнаграждението и позицията са по-скоро резултатна величина.

Започването на нова работа за всеки служител носи много предизвикателства, приятни емоции, но и много стрес, свързан с напасването към новия колектив, опознаването на колегите и работната среда. Какво би било препоръчителното поведението и на двете страни в този процес в първите месеци, за да мине гладко процесът на адаптация (и на новия служител и на колектива)?

В нашият неголям екип се опитваме всеки новопостъпил да се почувства добре приет като отделим достатъчно време да го въведем в работата. В процеса на това въведение всеки от екипа прекарва време с новия колега, за да му разкаже за своята работа и да го ориентира в организацията и културата. От моя страна аз имам грижата да разкажа по-детайлно каква е нашата визия за развитие и как нейната/неговата роля пасва в нея. Разбира се, се опитваме да имаме и регулярни неформални социални мероприятия заедно.

Все повече през последните години се говори емоционалната ни интелигентност. Какво според Вас е необходимо, за да се научим да бъдем по-търпеливи, по-изслушващи, както и да успяваме да владеем емоциите си?

Трябва да се опитваме да се поставим на мястото на човека срещу нас и да се опитваме да разберем какво го мотивира или възпира. Друг важен момент е осъзнаването, че за да се чувстваме добре на работното си място не е нужно задължително да сме близки приятели с колегите си, стига да имаме необходимото взаимно уважение и разбиране, че в крайна сметка гоним общи цели.

Темата за изкуствения интелект стана част от нашето ежедневие. Какво според Вас ще бъде неговото влияние в краткосрочен и дългосрочен план в развитието на пазара на труда? До каква степен смятате да използвате решения с изкуствен интелект във вашата компания?

Много рутинни дейности могат и най-вероятно в средносрочен план ще бъдат заменени от изкуствен интелект. От гледна точка на работодателя това може би ще значи, че ще се търсят хора, които могат да изпълняват по-комплексни функции като използват различни форми на автоматизация на отделните дейности. Ние вече използваме донякъде тези инструменти в събирането и анализа на информация, както и в създаването на съдържание.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Ние сме много доволни от нашите стажанти, които сме имали през годините. Каузата и предмета на дейност на нашата организация са такива, че привличат силен интерес от студентите интересуващите се от темата икономика и предприемачество. Разбира се ние внимателно подбираме кандидатите за стаж при нас, но смея да кажа, че сме имали късмет да попадаме на много мотивирани и амбициозни млади хора.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Най-важният момент в моята кариера е може би този, в който я започнах още като ученик започвайки стаж в Price Waterhouse (която по-късно стана PricewaterhouseCoopers). Средата, в която попаднах и възможността да видя в реалния живот нещата, за които учех и се интересувах предопределиха в голяма степен и посоката на моето професионално развитие. Гледайки назад от дистанцията на времето не мисля, че бих променил нещо.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли стандартното работно място да изглежда по все по-различен начин?

При нас то винаги в известна степен е изглеждало по-различен начин. Акцента за нас е върху постигнатите резултати от работата ни и когато това не изисква физическо присъствие в офиса, всеки е свободен да работи дистанционно. Разбира се колаборацията между хората, изграждането на обща култура и ценности се случват най-вече когато те са заедно и затова при нас поне 3 дни в седмицата гледаме да сме физически заедно.