Влиянието на коронавируса върху пътуванията може да доведе до загубата на 46 милиона работни места в света. Това сочат прогнозите на Групата за действия в областта на въздухоплаването (ATAG), публикувани днес и цитирани от Ройтерс и БТА.

Браншовата организация очаква спадът на пътуванията и бавното възстановяване да застрашат 4,8 милиона позиции в авиацията и 46 млн. милиона работни места - повече от половината от общо 87,7 милиона работни места, които пряко или косвено се поддържат от сектора в отраслите за отдих и развлечение и веригите за доставки.

Знаем, че много работни места във въздушния транспорт и в други области на икономиката, които зависят от авиацията, са поставени в риск, каза Майкъл Джил, който е начело на групата, обединяваща авиокомпании, летища, самолетостроители и други представители на сектора.

Предупреждението идва, след като авиокомпаниите понижиха прогнозите си за въздушния трафик през 2020 година на фона на отново нарасналия брой заразени и ограниченията за пътуване, които помрачават прогнозите (виж по-долу).

Групата авиокомпании оповести, че данните се основават на научните проучвания на Оксфорд економикс (Oxford Economics).

Авиокомпаниите оказват натиск върху правителствата да изоставят карантините и други ограничения за пътуване, които само влошават ситуацията в сектора, а вместо това да въведат бързи тестове за Ковид-19 на летищата.

Само един пример за големия спад

Приходите на Ер Франс (Air France) са намалели със 70 процента през август, а едва 30 процента от самолетите й по междуконтинентални полети са били запълнени. Това заяви в интервю за в. "Кориере дела сера" генералният директор на френската авиокомпания Ан Ригай, цитирана от Ройтерс и БТА.

Авиопревозвачът, който е част от френско-нидерландската група Ер Франс-Ка Ел Ем (Air France-KLM), продължава да губи дневно по около 10 милиона евро, но полага усилия да ограничи загубите, допълва Ан Ригай.

"През август сме летели със 70 процента от капацитета от миналата година по вътрешни линии и с 55 процента при средните дистанции (най-вече Италия, Гърция, Испания и Португалия). Поради различните ограничения в страните междуконтиненталният сегмент е бил едва 30 процента. Натовареността е била по-слаба и приходите са намалели със 70 процента", уточнява Ригай в интервюто.

Пример за смекчаване на удара

Етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines) са изгубили постъпления за над един милиард долара заради пандемията, но са успели да се задържат на повърхността, развивайки въздушните товарни превози. Това заяви на свой ред в интервю за АФП главният изпълнителен директор на компанията Теволде Гебремариам.

Още през март най-голямата авиокомпания на африканския континент се е приспособила, за да отговори на силно нарасналото търсене на въздушни товарни превози. Това й е позволило да смекчи удара от пандемията, заради която пътническият трафик в света потъна с 90 на сто.

Теволде Габремариам изтъкна, че това адаптиране е спасило компанията. Той управлява авиопревозвача вече близо 10 години.

Освен че е трансформирала 25 самолета в товарни, отстранявайки седалките, авиокомпанията е мобилизирала 20 други самолета със седалки, използвайки предпазните колани за закрепване на колетите.

Как го правят в САЩ

Властите в САЩ се споразумяха да предоставят кредити на седем големи американски авиопревозвача, сред които Американ еърлайнс (American Airlines) и Юнайтед еърлайнс (United Airlines), за да могат запазят работните места в условията на криза заради пандемията. Това се посочва в прессъобщение на министерството на финансите на САЩ, цитирано от ТАСС.

Останалите авиокомпании, на които се предлага подкрепа, са Фронтиър еърлайнс (Frontier Airlines), Хъуайън еърлайнс (Hawaiian Airlines), Скай уест еърлайнс (Sky West Airlines), Аляска еърлайнс (Alaska Airlines) и ДжетБлу еъруейз (JetBlue Airways).

Финансовият министър Стивън Мнучин, цитиран в съобщението, заяви, че заемите ще подпомогнат важен сектор, като същевременно ще бъде осигурено съответното обезщетение за данъкоплатците.

Големите американски въздушни превозвачи вече получиха федерална помощ от 25 милиарда долара. Средствата бяха под формата на безвъзмездни кредити, като авиокомпаниите нямаха право на масови съкращения на щат до края на септември.

И още за общата мрачна картина в сектора

Трафикът през август е намалял със 75,3 процента, изчислено по брой пътници и прелетяно разстояние, спрямо спада от 75,9 процента през юли.

Показателите за натовареност, които измерват дела на заетите седалки в самолетите, са се понижили с 27,2 пункта до рекордно ниските 58,5 процента през август.

Загубите през 2020 година ще продължат да нарастват, тъй като данните за резервациите предвещават слабо четвърто тримесечие, отбеляза във вторник, 29 септември, Браян Пиърс, главен икономист на Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA).

Краткотрайното подобрение през август е било задвижвано от вътрешните дестинации, полетите по които са се понижили с над 50 процента на годишна основа при спад от 88 процента на международния трафик.