Пекин е поискал от местните производители на автомобили да спрат инвестициите си в европейските страни, които подкрепят допълнителните мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, предаде Ройтерс, на която се позова БТА. 

Вчера ЕС обяви, че ще наложи от 31 октомври (четвъртък) допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай, в размер до 35,3 на сто. В момента ставката е 10 на сто.

Европейската комисия предложи налагането на допълнителните тарифи на фона на разследване, което започна през септември 2023 година, свързано с огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически коли.

Допълнителните мита варират от 7,8% върху моделите на Tesla, произведени в Китай, до 35,3% за тези на Ес Ей Ай Си (SAIC) - всъщност популярната марка MG, и други компании, които не са съдействали на разследването на ЕК.

Десет членки на ЕС, между които Италия, Гърция, Франция, Полша подкрепиха митата при гласуване този месец, докато пет членки на блока, сред които Германия, се противопоставиха, а 12 се въздържаха.

Докато Пекин продължава преговорите за алтернатива на митата, на китайските автомобилостроители, включително Би Уай Ди (BYD), Ес Ей Ай Си (SAIC) и "Джийли" (Geely), е било казано на среща, проведена от министерството на търговията на 10 октомври, че трябва да спрат за момента своите инвестиционни планове в страни, които са подкрепили предложението, заявиха източниците.

Няколко чуждестранни производители на автомобили също са присъствали на срещата, на която на участниците е било казано да бъдат предпазливи при инвестициите си в страни, които са се въздържали от гласуване, и са били "насърчени" да инвестират в тези (държави), които са гласували "против" митата, допълниха източниците.

От "Джийли" отказаха коментар, докато от Би Уай Ди, Ес Ей Ай Си и министерството на търговията засега не са отговорили, отбелязва Ройтерс.

Италия и Франция са сред страните от ЕС, които се стремят да привлекат китайските производители на автомобили за инвестиции, но в същото време предупреждават за рисковете, които вносът им крие за европейските производители.

Държавната компания Ес Ей Ай Си, вторият по големина износител от Китай, избира място за фабрика за електромобили в Европа и отделно планира да отвори втория си европейски център за части във Франция тази година, за да отговори на нарастващото търсене на своите превозни средства с марка Ем Джи (MG).

Френското правителство не отговори веднага на искане за коментар, посочва Ройтерс.

Италианското правителство преговаря с "Чери" (Chery Automobile Co) и други китайски автомобилни производители, включително "Дунфън мотър" (Dongfeng Motor), за потенциални инвестиции.

Министерството на индустрията на Италия отказа коментар, а от "Дунфън" и "Чери" засега не отговарят.

"Чери" съобщи, че отлага старта на производството на електромобили в завод в Испания с една година до октомври 2025 г.

Би Уай Ди строи завод в Унгария, която гласува "против" митата. Китайската компания също така обмисля преместване на европейската си централа от Нидерландия в Унгария поради опасения за разходите си, казаха източниците.

Проектът (ще се развива в Сегед) "ще бъде една от най-големите инвестиции в унгарската икономическа история", каза в края на миналата година министърът на външните работи Петер Сиярто. Будапеща ще предостави финансови стимули на BYD за изграждането на завода.

Щвеция обяви по-рано, че ще се въздържи при гласуването. "Получихме положителни сигнали от ЕК, че се върви към индивидуални решения за автоиндустрията и по-конкретно за "Волво" (Volvo Cars), заяви в началото на месеца министърът по въпросите на външната търговия Бенджамин Дуса. "Позицията на Швеция е, че най-доброто е Китай и ЕС да постигнат разбирателство по проблема." Известно е, че собственик на Volvo e китайският холдинг "Джийли".

Дори преди Пекин да издаде своите насоки, китайските компании бяха предпазливи относно самостоятелното създаване на производствени обекти в Европа, тъй като това изисква големи инвестиции и дълбоко разбиране на местните закони и култура.

На срещата на 10 октомври на автомобилостроителите е било казано и, че трябва да избягват отделни инвестиционни дискусии с европейските правителства и вместо това да работят заедно за провеждане на колективни преговори, допълниха източниците.

Директивата е предшествана от подобно предупреждение през юли, когато министерството на търговията посъветва китайските автомобилни производители да не инвестират в страни като Индия и Турция и да бъдат внимателни с инвестициите (си) в Европа.

Анкара обаче горещо се надява на инвестиции в Турция на BYD.