Европейският съюз се е запътил към "икономическа студена война" с Китай, обяви в интервю по унгарското държавно радио премиерът на страната Виктор Орбан, цитиран от Ройтерс и БТА. Той каза това броени часове преди страните членки да гласуват новите мита върху китайските електромобили.

"Това, което ни карат да направим, или това, което ЕС иска да направи, е да разпали икономическа студена война", заяви Орбан, който изненадващо посети Пекин през юли за среща с президента Си Дзинпин, предизвиквайки гнева на немалко европейски политически лидери. Не за друго, ами защото Унгария председателства ротационно ЕС и не би трябвало да прави подобни посещения без да го е съгласувала с Бреюксел.

Днес Орбан отбеляза, че страната му не иска да бъде притисната между два оформящи се икономически блока и иска да поддържа отношение и с двата.

По думите му за европейските стоки ще бъде все по-трудно да се продават по света, ако световната икономика се раздели на два противопоставящи се икономически блока.

Европейската комисия предложи китайските електромобили да бъдат обложени с до 35 на сто след разследване, по което обвини Пекин, че субсидира производството им и така изкривява пазара.

Предложените мита варират от 7,8% върху моделите на Tesla, произведени в Китай, до 35,3% за тези на Ес Ей Ай Си (SAIC) - всъщност популярната марка MG, и други компании, които не са съдействали на разследването на ЕК.

Новите мита, ако бъдат одобрени, могат да бъдат в сила за срок от пет години и ще допълват стандартното мито от 10 на сто, с което се облага вносът на автомобили в ЕС.

Митата няма да бъдат приети, ако 15 страни членки, представляващи 65 на сто от жителите на ЕС, гласуват против тях.

Германия обяви, че ще гласува против, но Италия, Гърция, Франция, Полша са "за".

Щвеция обяви, че ще се въздържи при гласуването. "Получихме положителни сигнали от ЕК, че се върви към индивидуални решения за автоиндустрията и по-конкретно за Volvo Cars, заяви днес министърът по въпросите на външната търговия Бенджамин Дуса. "Позицията на Швеция е, че най-доброто е Китай и ЕС да постигнат разбирателство по проблема.".

Известно е, че собственик на Volvo e китайският холдинг Geely.

Но дори и митата да бъдат одобрени, влизането им в сила не е гарантирано. Еврокомисията може да ги отмени, ако постигне междувременно споразумение с Китай, преговорите по което продължават.

В същото време автомобилните производители все още оценяват потенциалното въздействие на митата на ЕС, които засягат всички електромобили, внесени от Китай, включително тези от BMW, Stellantis и Tesla. 

На този фон китайската Chery Automobile Co. съобщи, че отлага старта на производството на електромобили в завод в Испания с една година до октомври 2025 г.

Но китайският конкурент на Tesla - BYD, избра да построи първия си завод в Европа именно в Унгария - в Сегед.

Проектът "ще бъде една от най-големите инвестиции в унгарската икономическа история", каза в края на миналата година унгарският министър на външните работи Петер Сиярто. Будапеща ще предостави финансови стимули на BYD за изграждането на завода. Засега няма информация китайската компания да се е отказала от намеренията си.