Германският канцлер Олаф Шолц оглавява делегация на високо равнище в Ню Делхи тази седмица, като разчита, че по-големият достъп до обширния индийски пазар може да намали зависимостта на Германия от Пекин, въпреки че не се очертава Индия да се превърне в "новия Китай", пише Ройтерс.

От колите до логистиката, германските компании са до голяма степен оптимистично настроени относно потенциала за растеж на Индия благодарение на изобилието от квалифицирани млади служители, по-малките разходи и икономическия растеж, който се движи в границите около 7%.

Посещението се провежда в деликатен момент за Германия, чиято ориентирана към износа икономика е изправена пред втора година на свиване и притеснения относно търговския спор между ЕС и Китай, който може да се отрази на германските компании.

Германия, която пострада от проблематичната си зависимост от евтиния руски газ преди началото на войната в Украйна през 2022 г., следва стратегия на "намаляване на риска" от или ограничаване на експозицията си към Пекин.

"Индия, най-населената страна в света, е ключов партньор на германската икономика в Индо-Тихоокеанския регион и има ключова роля в диверсификацията на германската икономика", заяви министърът на икономиката Робърт Хабек. "Трябва да намалим критичните зависимости и да засилим устойчивостта на германските компании и техните вериги за доставки към и от Азия."

Китай все още е най-големият търговски партньор на Германия. Германските инвестиции в Индия достигнаха около 25 млрд. евро през 2022 г., около 20% от обема, инвестиран в Китай, каза Волкер Трайер, ръководител на чуждестранната търговия в Германската търговска камара. Според него делът може да нарасне до 40% до края на десетилетието.

"Китай няма да изчезне, но Индия ще стане по-важна за германските компании", смята Трейер. "Индия е лакмусът, така да се каже. Ако Германия иска да намали риска от Китай, Индия е от ключово значение за това поради размера на пазара и икономическата динамика в страната", добавя той.

Шолц, който ще доведе повечето министри в правителството си, включително министрите на външните работи и отбраната, ще се срещне с индийския премиер Нарендра Моди в петък, след което ще председателства седмия кръг на консултации между германското и индийското правителство.

Министърът на икономиката Роберт Хабек ще пристигне ден по-рано, за да открие Азиатско-Тихоокеанската конференция на германския бизнес, която се провежда веднъж на всеки 2 години.

Китай + 1

Германските компании цитират бюрокрацията, корупцията и данъчната система на Индия като препятствия пред инвестициите, сочи проучване на консултантската компания KPMG и Германските търговски камари в чужбина (AHK).

Те обаче виждат светло бъдеще в Индия, като 82% очакват приходите им да нараснат през следващите 5 години. Около 59% планират да разширят инвестициите си спрямо едва 36% през 2021 г.

Германският логистичен гигант DHL например планира да инвестира половин милиард евро в Индия до 2026 г. благодарение на бързо нарастващия пазар на електронната търговия.

"Виждаме огромен потенциал за растеж в Азиатско-Тихоокеанския регион, в който Индия има значителен дял", коментира ръководителят на подразделението Оскар де Бок.

Volkswagen, която беше засегната от намаляващите продажби в Китай и високите производствени разходи у дома, обмисля нови съвместни дружества в Индия за общо производство. Компанията вече има два завода и подписа договор с местния партньор Mahindra през февруари.

"Мисля, че не бива да подценяваме потенциала в Индия от гледна точка на пазар... и от гледна точка на регулаторната несигурност между САЩ и Китай", коментира главният финансов директор на компанията Арно Антлиц през май.

Производителят на двигатели Deutz, базиран в Кьолн, обяви сделка тази година с индийския TAFE, третия по големина производител на трактори в света, която предвижда филиалът TAFE Motors за произвежда 30 000 двигателя Deutz по лиценз.

"Основните аргументи за Индия са политическата стабилност и ниските разходи за труд", казва Джонатан Браун, управляващ директор на BCG. "Затова трябва да имате стратегия "Китай + 1", в която Индия играе важна роля".

Търговията между Германия и Индия достигна нов рекорд през 2023 г. Очаква се Индия да изпревари Китай и Япония и да се превърне третата по големина икономика в света до края на десетилетието.

Преговорите по споразумение за свободна търговия между ЕС и Индия, което се подготвя от години, все още са далеч от завършване.

"Препятствията пред навлизането на пазара са големи. Но веднъж навлезли, имате голям потенциал. Това, което не работи, е да продавате германски продукти само на местно ниво", отбелязва Браун.