"Изкуственият интелект ще даде възможност на много хора да вършат по-ефективно работата си. Други ще могат да се преквалифицират и да работят дейности, които са по-предизвикателни и интересни. Причината човек да остане без работа ще бъде неосъзнаването за това колко важно е човек да може да се адаптира към променящия се свят", споделя Добромир Иванов, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Добромир Иванов, изпълнителен директор, BESCO

Добромир Иванов е изпълнителен директор на Българската стартъп асоциация - БЕСКО (BESCO), в която към момента членуват над 500 български стартъп компании. Опитът му като предприемач включва създаването на най-голямата платформа за онлайн продажба на автобусни билети в България, а през 2017 г. е съветник на министъра на икономиката по време на тогавашното служебно правителство.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата? Какви съвети бихте дали на човек, който се явява на интервю?

Ние провеждаме 3 интервюта - разговор по телефона и две едночасови интервюта. Второто е ориентирано към професионалните умения на кандидата, а цялото трето интервю е лично и насочено към ценностите на човека. Целта ни е да сме сигурни, че преди всичко си пасваме културно. Съветът ми е кандидатите да бъдат максимално искрени и да говорят истината. 

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: По-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление е важно само ако има твърде голям проблем. В общия случай е много по-важно как ще протече целия разговор. Ние самите сме подготвени за интервютата си и подхождаме доста сериозно, така че до сега моментните настроения не са се отразявали на преценката ни. В процеса по подбор винаги участват поне трима души, което също прави крайното решение по-обективно. 

Кое надделява досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Много зависи от позицията. Например, при писането на законодателство за нас е много важно човекът да има нужната експертиза. Когато търсим хора, които да работят с новите компании е по-важно желанието им за развитие. При всички положения за нас е ключово хората да имат достатъчно висока себедисциплина, защото отнема повече усилие да се възпитават базови навици, отколкото конкретните умения нужни за работата. 

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Трите най-важни качества са себедисциплина, да бъде честен човек и да има желание да се учи и развива. Идеален става ако има и експертизата, която ни трябва за позицията. Нашите ценности са свързани най-вече с това да сме проактивни, да разбираме, че всичко е възможно да се промени и подобри, но че ние трябва да свършим първо нашата част от работата, да вярваме, че България може да бъде по-добро място, да сме поучаеми хора и отново - да говорим истината и да правим всичко по правилния начин.

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Със сигурност е важно заплащането да бъде такова, че човек да бъде спокоен и щастлив с живота си и да усеща, че трудът му е оценен справедливо. Отвъд парите има още много фактори - в случая при нас е ценно, че екипът осъзнава, че е част от кауза, която подобрява страната ни и това води до голяма мотивация. Много голям плюс на работата при нас е и близостта до едни от най-перспективните компании в страната ни и натрупването на контакти и опит, които биха дали възможност за последваща добра реализация. 

Започването на нова работа за всеки служител носи много предизвикателства, приятни емоции, но и много стрес, свързан с напасването към новия колектив, опознаването на колегите и работната среда. Какво би било препоръчителното поведението и на двете страни в този процес в първите месеци, за да мине гладко процесът на адаптация (и на новия служител и на колектива)?

Ние имаме ясен процес за въвеждане на нов служител, който трае около месец. Имаме програма за всеки ден и в рамките на този месец освен работа с директния ръководител, се минава и през работата на всички други хора от екипа, за да може да се придобие максимално добра представа за дейността ни. В нашия случай този процес работи и виждаме, че хората се чувстват бързо приети от другите и спокойни за работата, която им предстои да вършат. 

Все повече през последните години се говори емоционалната ни интелигентност. Какво според Вас е необходимо, за да се научим да бъдем по-търпеливи, по-изслушващи, както и да успяваме да владеем емоциите си?

Разбиране, че постоянно трябва да се подобряваме и да бъдем поучаеми хора. 

Темата за изкуствения интелект стана част от нашето ежедневие. Какво според Вас ще бъде неговото влияние в краткосрочен и дългосрочен план в развитието на пазара на труда? До каква степен смятате да използвате решения с изкуствен интелект във вашата компания?

Изкуственият интелект ще даде възможност на много хора да вършат по-ефективно работата си. Други ще могат да се преквалифицират и да работят дейности, които са по-предизвикателни и интересни. Причината човек да остане без работа ще бъде неосъзнаването за това колко важно е човек да може да се адаптира към променящия се свят.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Ние самите се учим как да работим със стажанти. В момента имаме много качествени хора в екипа, които са на стаж при нас. Управлението на стажанти винаги е свързано с изграждането на добър процес, в който те да могат да са наистина полезни.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Стартирах кариерата си като доброволец и част от екипа на Българския младежки Червен кръст, а след това в Джуниър Ачийвмънт България. От тогава продължих развитието си, градейки свой бизнес. От първите си години бих променил това да осъзная по-рано колко важно е да говоря винаги истината - когато бях по-млад си мислех, че е важно да казвам правилните неща, а не какъв съм реално.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли стандартното работно място да изглежда по все по-различен начин? 

При нас моделът е смесен. Имаме нужда да работим в офис и не може да сме напълно в домашни условия, но ако резултатите се постигат сме напълно спокойни от това хората да могат да работят и от вкъщи или където е удобно за тях. Въпреки това граденето на екипна култура изисква и нуждата да работим заедно и да сме в офиса си.