Докато световната икономика се изправя пред несигурност и забавяне, ръководителите на водещи компании променят отношението си към служителите. Времената, когато работещите бяха наричани "най-ценният актив" и бяха наемани "про запас", вече са в миналото. Днес посланието е ясно: работете повече, оплаквайте се по-малко и се радвайте, че все още имате работа, пише в своя статия по темата Wall Street Journal.

По-малко баланс, повече отговорности

"Балансът между работа и личен живот е ваш проблем", отсече този месец Ема Грийд, съосновател на компанията Skims и изпълнителен директор на модния бранд Good American. След мащабни съкращения в Starbucks, изпълнителният директор Брайън Никъл също призова останалите служители "да поемат отговорност за растежа на компанията".

В JPMorgan тонът стана още по-остър. Главният изпълнителен директор Джейми Даймън заяви на вътрешна среща, че му е "писнало от оплакванията" относно връщането в офисите. "Работя седем дни в седмицата от ковид насам. А къде са всички останали?", запита той.

Разрив между ръководство и служители

Според анализатори това поведение отразява сериозна промяна във взаимоотношенията на работното място. Някога работодателите се надпреварваха да задържат кадри с бонуси и отстъпки, а сега съкращенията и допълнителните изисквания стават всекидневие. Последният случай е в Uber, където условията за допълнителен платен отпуск бяха затегнати, а изискването за работа от офиса се увеличи. Недоволните служители бяха предупредени официално, че компанията няма да толерира неуважително изразено недоволство.

"Това е въпрос на прагматизъм", коментира проф. Майкъл Маккъчън от Нюйоркския университет. По думите му някои служители все още живеят с нагласите от 2021 г., когато можеха да диктуват условията на пазара на труда. Днес обаче глобални търговски напрежения и спад в потребителското доверие принуждават компаниите да изискват повече за по-малко.

Изкуственият интелект променя правилата

Навлизането на изкуствения интелект допълнително засилва несигурността сред служителите. Главният изпълнителен директор на Shopify Тоби Лютке обяви, че компанията няма да наема нови хора, ако ИИ може да върши тяхната работа. А шефът на Fiverr Миша Кауфман предупреди: "ИИ идва за вашите работни места. Който не осъзнае тази нова реалност бързо, е обречен."

Времето на служителите пак ще дойде

Въпреки настоящата тенденция някои експерти предвиждат, че в бъдеще властовият баланс може отново да се измести. "Когато пазарът се обърне и се отворят повече работни места, компаниите отново ще започнат да говорят колко ценят служителите си", прогнозира проф. Чарлз О"Райли от Станфорд.

Дотогава обаче все повече компании следват стратегията на "по-малко хора, по-голяма ефективност". Последната сред тях е Match Group, собственик на Tinder и Hinge, която обяви съкращения на всеки пети мениджър, като част от мащабна реорганизация и свиване на разходите.

Новата корпоративна реалност е ясна — привилегиите намаляват, а изискванията растат. И въпросът, който все повече служители си задават, е: какво следва?