Китай обяви, че налага антидъмпингови мита до 34,9% върху вноса на бренди от Европейския съюз за период от пет години, считано от 5 юли. Решението идва след проведено разследване от китайското Министерство на търговията, което заключи, че европейският внос заплашва местната бренди индустрия.

Френските производители на напитки се подготвят за загуби, тъй като решението може значително да ограничи продажбите им на китайския пазар през следващите години. Особено засегнати са производителите на коняк, който се изнася в големи количества от Франция. Водещи компании като Pernod Ricard и Rémy Cointreau обаче ще бъдат освободени от новите мита, ако "продават на минимална цена", пише "Ройтерс".

Търговските ограничения засягат повече от 60 компании, става ясно от списък, публикуван от Министерството на търговията. Според допълнителното изявление обаче 34 от тези дружества могат да се възползват от освобождаване. 

Разследване на китайските властистигна до извода, че ЕС прилага "дъмпинг" при спиртните напитки — практика, при която чуждестранни стоки се продават на значително по-ниски от нормалните цени. Новото мито ще се начислява върху съществуващото стандартно митническо облагане.

Белгийската търговска организация spiritsEUROPE, представляваща европейските производители на спиртни напитки, изрази съжаление за решението на Пекин, определяйки новите антидъмпингови мита от средно 32,2% като "значителна бариера пред легалната търговия". Организацията подчерта, че през последните 18 месеца е предоставила обстойни доказателства в подкрепа на отсъствието на дъмпингови практики на китайския пазар, предаде Euronews.

"Решението произтича от спор за нелоялна конкуренция и протекционизъм и е лоша новина за европейските производители, които реализират сериозни продажби в Азия", коментира Дан Коутсуърт, инвестиционен анализатор в AJ Bell. Това обяснява и спада на борсовите цени на френските производители на напитки — Pernod Ricard отчете понижение от 1%, Rémy Cointreau загуби 1,75%, а луксозният гигант LVMH, собственик на Hennessy и Rémy Martin, спадна с 2,1% към 11:00 часа централноевропейско време.

По-късно през деня загубите се ограничиха, след като стана ясно, че основните производители на коняк ще бъдат пощадени от митата, при условие че продават продукцията си на договорени минимални цени.

Организацията spiritsEUROPE приветства тази частична отстъпка, като посочи, че "за да запазят бизнеса си и стабилното си присъствие на китайския пазар, няколко засегнати компании са приели ценови ангажименти пред китайското Министерство на търговията, което ще замени антидъмпинговите мита за тях". Организацията призова китайските власти да разширят тази възможност за всички засегнати европейски компании.

Мярката срещу бренди идва на фона на миналогодишното решение на ЕС да наложи мита до 45% върху китайските електромобили, което допълнително изостря търговските отношения между Брюксел и Пекин.

Европейската комисия излезе с реакция след решението на Пекин.

"ЕС изразява съжаление за решението на Китай да наложи окончателни антидъмпингови мерки върху вноса на бренди от ЕС в Китай", заяви пред репортери в Брюксел говорител на Европейската комисия (ЕК), цитиран от ДПА и БТА.

"Смятаме, че мерките на Китай са несправедливи и необосновани. Те са в противоречие с приложимите международни правила и следователно са неоснователни", добави говорителят. "За съжаление тези мерки са част от тревожна тенденция на Китай да злоупотребява с инструменти за търговска защита, като започва и провежда разследвания въз основа на съмнителни твърдения и недостатъчни доказателства".

ЕК ще проучи обявените мерки и ще прецени следващите стъпки, добави говорителят.