"Често кандидатите са притеснени и това им влияе да се представят в най-добрата си светлина. В такива моменти е важно и аз да реагирам бързо и да опитам да предразположа събеседника си", споделя следващият ни гост в поредицата "HR Кафе".

Коя е тя?

Аз съм мениджър "Подбор на персонал" в PokerStars. Аз и екипът ми сме фокусирани да намерим най-добрите тех таланти в България, Англия, Ирландия, Канада и Малта. Голяма част от моята работа е да развивам стратегии за привличане на таланти, както и за цялостното усъвършенстване на интервю процеса с нас. Работя с различни аналитични инструменти, данни и статистика, което често помага за разрешаването на проблемна ситуация или вземане на добро стратегическо решение. Имам близо 10 години опит в подбора на различни профили професионалисти, а в последните 3+ години затвърждавам позициите си в iGaming индустрията.

- Има ли неудобни въпроси по време на интервю?

- Интервю процесът трябва да работи и за двете страни. Както работодателят да може да прецени дали кандидатът има търсените умения, знания и мотивация, така и кандидатът да прецени дали това е точната работа за него, дали културата на компанията и хората, които е срещнал по време на интервю процеса, рефлектират на неговите ценности и очаквания. В това разбиране за интервю процес няма неудобни въпроси.

- Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?

- Има няколко основни неща, които на практика са базови и по подразбиране трябва да са налице. Кандидатът да е проучил информация за компанията и ролята, за която кандидатства, да е навреме за срещата, да представи себе си добре и да спазва базовия етикет за подобна среща. Освен, че прави добро първо впечатление, всичко това му дава психологическа сигурност и би му помогнало да не е притеснен по време на срещата. Бих посъветвала кандидатите да са искрени и да заявяват своите най-добри качества и умения, както и да не се притесняват да кажат, че определен аспект от работата може да бъде предизвикателен за тях. Да дават конкретни примери, когато говорят. Важно е да изразят мотивация, че са готови да учат нови неща, да се развиват. Доста често по време на интервю личностните качества на кандидата са тези, които впечатляват интервюиращия, защото се създава емоционална връзка. Интервюиращият преценява дали кандидатът може да се впише в настоящия екип и как би допринесъл спрямо ценностите на компанията. Ако има някакъв не фундаментален елемент на липсващо знание или умение, но кандидатът е мотивиран да го развие, да го усвои - работодателите често избират да инвестират време и ресурс това да се случи.

- Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?

- Не винаги първото впечатление е вярно или окончателно. Често кандидатите са притеснени и това им влияе да се представят в най-добрата си светлина. В такива моменти е важно и аз да реагирам бързо и да опитам да предразположа събеседника си. Това също е неговото първо впечатление за мен.

- Кои са въпросите, които кандидатите задават най-често към вас по време на интервю?

- През годините работа в подбора на персонал съм забелязала, че различни въпроси вълнуват кандидатите и те се изменят във времето. В момента едни от най- честите въпроси, които ми задават, са свързани с това как тази роля допринася към глобалната картина, с какво е важна тя. За кандидатите е важно да разберат тяхното специфично място и да знаят, че те принадлежат към нещо по-голямо, че работата и усилията им за разпознати и имат значение. Друг важен въпрос, свързан с настоящата ситуация, е възможността за дистанционна работа.

- Кои са качествата, които надделяват при избора ви на кандидат?

- Бих заложила на кандидати, които са отворени да научат нови неща бързо, могат да приемат добре градивна критика, иновативни са и гонят целите си.

- Какви са впечатленията ви от стажантските програми във вашата компания?

- Първите стъпки в професията са особено трудни и важни за всеки специалист. В подкрепа на начинаещите таланти на пазара, локално в България предлагаме възможности за стаж с различна насоченост в рамките на нашите ИТ екипи. Обучението на стажанти е вълнуващо преживяване не само за участниците в програмата, но и за мениджърите, които предават своите знания и умения. По време на стажа, винаги мислим в перспектива за това дали бихме могли да предложим постоянна роля на участниците, ако са се представили добре и демонстрирали желание за учене и развитие. Добър пример от последния месец е една от обучаващите се дами, която в момента от стажант вече е един от нашите Junior DevOps инженери.

- Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега?

- Радващо беше да видим как хората се обединяват, за да се адаптират заедно и да се подкрепят взаимно в новата работна среда. Въпреки всичко, научихме че можем да работим заедно и да постигаме целите си, без да се намираме в офиса. Като минус бих посочила психологическия стрес, през който вярвам, всеки един от нас поетапно преминава, когато чуем новини за пандемията. В тази връзка създадохме вътрешни групи от сертифицирани специалисти, които могат да оказват подкрепа на служителите в изцяло конфиденциални отношения. Внедрихме и подходящо мобилно приложение, което спомага за менталната подкрепа на нашите служители.

- Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?

- Не мисля, че имаме променени критерии, тъй като винаги сме търсили най-добрите таланти, и нашите екипи са изградени от можещи и знаещи експерти. Това, което се промени, е нашата гъвкавост като бизнес, що се отнася до подбор на нови хора. Това е факт още от самия старт на интервю процеса, през онбординга и нашите бенефити, до възможността за дистанционна работа. Събрани заедно, тези фактори рефлектират по-добре на създалата се ситуация с Ковид-19.

- Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

- Мисля че това, което наричаме стандартно работно място, непрекъснато еволюира заедно с нуждите на хората и тази промяна стана явна след началото на пандемията. Дори през последната година, когато голяма част от света беше в локдаун, модерното работно място продължи да се адаптира и да кореспондира с хората, които го обитават под една или друга форма. Не очаквам това да се промени през следващите 2-3 години.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.