Настоящата ситуация с Covid-19 накара много хора да започнат да работят от вкъщи. От учители, през служители в офис, до ИТ специалисти - стотици хиляди души в България и милиони по света започнаха да извършват работната си дейност от своите домове. Оказа се, че поне в началото това не е толкова страшно, колкото се очакваше.

Компании като Twitter заявиха, че служителите ѝ ще могат да работят от вкъщи и след края на пандемията. Изследване на U.S. Census Bureau твърди, че около 1/3 от всички работещи в САЩ могат да извършват своята дейност от домовете си. Проучване на Buffer и AngelList, направено сред 3500 души, разкрива, че 98% от тях биха искали да си работят от вкъщи завинаги. Последната дума обаче има работодателят, а неговото решение ще зависи от продуктивността в хоум офиса. Ако резултатите са добри, то и за него би било по-изгодно да продължи сегашния режим на работа.

Според икономистите офисът няма да изчезне, като физическо пространство, но компаниите определено могат да спестят от електричество, ВиК и наем на големи помещения. Проблема със закъсненията също става доста по-малък. Именно това е повод на днешния материал, в който ще ви запознаем с 5 начина да подобрите продуктивността в хоум офиса.

Ето нашите съвети:

1. Организирайте работното си място

Този съвет е най-важен за служителите, искащи да покажат добри резултати. Използването на определен кът в стаята или поддържането ѝ в по-подреден вид ще ви накара да минете в друг режим, щом застанете пред компютъра. Най-важното е около вас да не цари хаос, а стойката ви да е сравнително изправена. Опитайте се да си създадете среда, която да напомня на вашия офис, като минимизирате възможността за разсейване.

Любопитно изследване на приложението RescueTime разкрива, че най-големия фактор, разсейващ служителя са неговите колеги. При работа в къщи се отчита общ спад с 18%, а в някои конкретни случаи с повече, от времето в което комуникираме с колегите. Замислете се, колко често паузата за една цигара се превръща в пауза за две, придружена с разходка до магазина. Според данните на приложението, работата в къщи е повишила продуктивността средно с 4 процента. Спестеното време от пътуване до и от работа е около 2 часа и половина. Всичко това повишава общата концентрация на работника и той може да разпредели времето си по-ефективно.

2. Разпределяне на времето

Не позволявайте на това, че работите от вкъщи да промени вашия график. Важно е да не се отклонявате от обичайния си режим, което понякога изисква самодисциплина. Ако все пак закъснеете или пък нарушите обичайния си график, то наваксайте по-късно през деня. Работата от вкъщи позволява известна гъвкавост, която може да тушира известни забавяния.

В случай, че по ваша вина, не сте се справили с дадена задача - отделете няколко часа за нея вечерта. Така на практика ще запазите добрите си работни резултати и продуктивност.

Изследването на приложението за смартфони RescueTime разкрива, че мнозинството от служителите са по-щастливи и мотивирани да работят от вкъщи. Шансът те да са свършили повече задачи от нормалното се е повишил с 20% процента. Чувството им за удовлетворение от постигнатото пък се е повишило с цели 170%.

Изданието BusinessNewsDaily разкрива, че заради по-малкото разконцентриращи факти в офиса и липсата на дълго пътуване, продуктивността на работата от вкъщи добавя 1,4 дена повече свършена работа за месец, спрямо извършването на дейността от изнесено работно място. Проучване на Forbes разкрива, че общата продуктивност се е повишила с 47%. BBC пък докладва за ръст с 13%. Положителният ефект на работата от вкъщи се отчита от всички.

3. Наложете си граници

Важно е да не пускате телевизора или да се разсейвате със сериали, игри или престой в социалните мрежи. Поставянето на граници е важно в създаването на пълнокръвна хоум офис среда. За да сте в максимално добра форма, е препоръчително да вземате кратки почивки през работния ден, но без да прекалявате с тях.

Границите обаче не важат само за вас и развлеченията ви. Не трябва да позволявате на своите съседи, приятели или дори роднини да се превръщат в източник на константно отвличане на вниманието. По този начин те вредят основно на вас.

В случай, че имате дете е редно да измислите начин, по който да уплътните времето му, за предпочитание - такъв полезен за него. Всъщност разсейването от децата е фактор от голямо значение единствено лятото, когато те са във ваканция. Изпращането им при баба или дядо, на лагер или записването им на онлайн курсове са възможни опции.

4. Поддържайте връзка

Това, че физическото място ви разделя, не означава, че не можете да провеждате своите оперативни срещи и конференции, чрез някои от многобройните приложения, като Zoom, Cisco Webex Meetings, Google Hangouts Meet или дори Skype. Планирането, даването на задачи и координирането между различните отдели става изключително лесно в днешния дигитализиран свят.

Поддържането на работна връзка със шефове, колеги или служители, отговарящи пред вас е важна. Ключовото при нея е, че не трябва да се прекалява, а комуникацията да се превръща в безкрайни пращания на мейли или дълги конференции в Zoom. Дистанционната работа позволява комуникацията да бъде по-обрана и по същество.

5. Не прекарвайте цялото си свободно време пред компютъра

Не всички изследвания относно работата от вкъщи показват добри резултати. Анализаторската фирма Valoir споделя, че нейните резултати сочат намаляване на продуктивността с 1%. Според компанията доста голям процент от работещите дистанционно ще предпочете да се върне в офиса.

Зад тези данни се крие факта, че прекарвайки повече време в къщи съществува риск от развиване на хронична умора или дори депресия от липсата на социални контакти. Съвета на психолозите за справяне с тези проблеми е много лесен за изпълнение - не прекарвайте свободното си време пред компютъра, заседнали на своето работно място в хоум офиса.

Вместо това си създайте режим, при който следобедната разходка в парка е ежедневие, а виждането с приятели, роднини или търсенето на нови контакти продължава да се случва относително често, но и съобразено с вземането на предпазни мерки срещу пандемията.

Истината е, че сме свидетели на един от най-големите експерименти свързани с начина ни на работа. Макар и продиктуван от обстоятелствата той ще определи как ще изглежда работното място на бъдещето и как ще изглежда ежедневието на всеки служител от най-ниското до най-високото стъпало. Ползите могат да са големи за всички, но реализирането им зависи изцяло от самите нас.