След пет дни заседналият в Суецкия канал гигантски контейнеровоз "Евър Гивън" помръдна. По време на прилива и с помощта на 14 влекача кърмата и носът на огромния плавателен съд, забит в пясъка, са се раздвижили. Има надежди, че ще се избегне разтоварването на контейнерите.

Ръководителят на египетската служба за управление на Суецкия канал Осама Рабие съобщи, че усилията по отместване на дългия 400 метра кораб са дали възможност за задвижване на кърмата (задната част) и руля, но остава неясно кога ще може да отплава. По думите му в момента се правят опити корабът да бъде изцяло отместен от брега.

По думите му силният вятър не е основната причина за засядането на кораба.

"Силните пориви на вятъра и метеорологичните фактори не са единствените основни причини за засядането на кораба, други грешки, човешки или технически, също може да са изиграли роля", каза Осама Рабие на пресконференция в Суец.

"Разследването ще извади наяве всички тези фактори", отбеляза той и добави, че "видът на почвата, с който си имаме работа, е много труден за управление".

Египет губи между 12 и 14 милиона долара дневно от блокирането на канала. В момента 321 кораба чакат да преминат, каза още Рабие. Около 12% от световната търговия преминава през 193-километровия Суецки канал, свързващ Средиземно с Червено море и най-краткия път между Азия и Европа.  Алтернативен маршрут край нос Добра надежда и южните брегове на Африка, но пътят оттам е с две седмици по-дълъг, отколкото през Суецкия канал. Блокадата предизвика 3% ръст в цените на петрола.

Юкито Хигаки, президент на японската компания "Шоей Кисен", чийто кораб е "Евър гивън", изрази надеждата си трафикът през канала да бъде възстановен тази вечер. Съветник на египетския президент прогнозира, че това може да стане до два-три дни. Експерти твърдят обаче, че преместването на кораба може да отнеме седмици.

Египет получи няколко предложения за международна помощ. Ръководителят на службата за управление на канала благодари на САЩ, Китай и Обединените арабски емирства, допълва АФП.

Снимка от МКС на заседналия кораб

Руски космонавт засне заседнал кораб в Суецкия канал от Международната космическа станция. Космонавтът Сергей Куд-Сверчков публикува снимки на гигантски контейнеровоз на страницата си в Twitter.

Сирия преразпределя запасите от гориво заради блокадата

Властите в Дамаск предупредиха, че в момента преразпределят запасите от гориво в страната, за да бъде избегнат недостиг заради блокадата на Суетския канал, предаде Франс прес.

Сирия, която воюва от 2011 година и изправена пред сериозна икономическа криза, обяви в средата на март поскъпване на бензина с над 50 на сто на фона на голям дефицит на гориво, който вече принуди властите да контролират количествата.

Спирането на корабоплаването по Суецкия канал "оказа влияние върху вноса на петрол в Сирия и забави пристигането на кораб, превозващ петрол и петролни продукти", съобщи сирийското министерство на петрола и минералните ресурси.

От вторник огромен контейнеровоз е заседнал по диагонал на канала, блокирайки движението по маршрут, по който минават около 10 процента от международната търговия по море.

Докато чака да бъде възстановен трафикът, "в момента министерството нормира разпределението на разполагаемите количества петролните продукти (мазут, бензин), за да гарантира тяхната наличност възможно най-дълго", се уточнява в прессъобщение.

Целта е и да не бъдат прекъсвани основни услуги като функционирането на пекарни и болници, допълва ведомството