Провали се опитът да бъде изтеглен контейнеровозът, дълъг 400 метра, който затъна преди четири дни и препречи Суецкия канал. Това съобщи компанията "Бернхард Шулте шипмениджмънт" (Schulte Shipmanagement -BSM), регистрирана в Сингапур, която осигурява техническото управление на кораба, предаде Франс прес.

"Операцията, чиято цел бе да бъде изтеглен корабът "Евър Гивън", не успя", се посочва в комюнике на компания. Тя допълва, че два допълнителни влекача от 220 и 240 тона, ще пристигнат до 28 март, за да помогнат за изтеглянето на кораба. "Фокусът сега е върху драгирането за отстраняване на пясък и кал от пристанищната страна на кораба", добави BSM.

Собственикът на кораба - Shoei Kisen от Япония, преди това заяви, че ще се опита да го освободи в събота вечер по японско време. Според Lloyd's List инцидентът в Суецкия канал нарушава дневен корабен трафик за 9,6 млрд. долара.

Прессекретарят на Белия дом Джен Саки заяви в петък, че администрацията на президента Байдън е предложила помощ на египетските власти за преместването на големия кораб-контейнеровоз. Коментирайки инцидента, Саки каза, че Белият дом вярва, че този инцидент ще окаже известно въздействие върху доставките на енергийните пазари. Изявлението идва малко след информация на CNN, според която се очаква американският флот да изпрати екип за оценка в Египет, който да предостави нови възможности за освобождаване на заседналия от дни в Суецкия канал голям кораб, пренасящ стотици контейнери.

"Евър Гивън" - eдин oт нaй-гoлeмитe ĸoнтeйнepoвoзи в cвeтa, плаващ под панамски флаг, бeшe yдapeн oт cилни пopиви нa вятъpa и зaceднa в пpoливa. Сателитните данни показват, че носът на кораба е опрял в източния бряг на Суецкия канал, а кърмата - в западния. По думите на компанията собственик, танкерът с размер на 4 футболни игрища е плавал от Китай за пристанището в Ротердам и се е завъртял настрани заради ветровете.

Снимка: AP/БТА

"Евър Гивън" е построен през 2018 г. и има дължина от почти 400 метра и широчина от 59 метра и е сред най-големите товарни кораби в света. В момента той е натоварен с около 20 000 контейнера.

Суецкият канал, отворен през 1869 година, е един от най-натоварените търговски пътища. Той представлява артерия на световната търговия, свързваща Средиземно море с Червено море и осигуряваща път за плавателни съдове между Азия и Близкия изток и Европа.

Само за 2020 година почти 19 000 кораба са преминали през Суецкия канал. Това означава средно по 51,5 кораба на ден или 12% от световната търговия.

Подобни инциденти са се случвали рядко през годините, но имат огромни последици за световната икономика. Пример за такъв инцидент има от 2017 година, когато японски контейнер блокира канала поради технически неизправности, но тогава египетските власти се справят за часове и го отпушват.

Снимка: YouTube скрийншот

Затварянето на канала вече нанесе щeти въpxy тъpгoвиятa. Светът губи по 400 млн. долара на час. Според данните, cпиpaнeтo нa тpaфиĸa пpeз ĸaнaлa щe cтpyвa нa глoбaлнaтa иĸoнoмиĸa пo нaд 9,6 млpд. днeвнo. Kaлĸyлaциитe показват, че днeвният тpaфиĸ в пocoĸa зaпaд ce oцeнявa нa пpиблизитeлнo 5,1 млpд. дoлapa днeвнo, a тoзи, нacoчeн нa изтoĸ, ĸъм 4,5 млpд. дoлapa.

Ако приливна вълна не помогне за освобождаването му, ще се наложи да се разтоварят около 20 000 контейнера. Опасения, че доставките на петрол ще бъдат затруднени, доведоха до повишаване на цените с 4% на международните пазари в сряда.