Поскъпване и недостиг на продукти заплашват Европа заради блокадата на Суецкия канал
Собственикът на заседналия кораб се надява трафикът да бъде възстановен до часове, но според експерти това може да отнеме седмици
Юкито Хигаки, президент на японската компания "Шоей Кисен", чийто кораб "Евър гивън" блокира Суецкия канал, изрази надеждата си трафикът през канала да бъде възстановен тази вечер, предаде Франс прес. Хигаки даде пресконференция, на която изложи актуална информация за усилията по деблокиране на кораба, заседнал в Суецкия канал.
Още по темата
"В момента елиминираме пясъчните насипи, в които е заседнал корабът, с помощта на още машини за разчистване", изтъкна Хигаки.
"След като работите по деблокирането му приключат, корабът ще може да продължи да функционира", каза още ръководителят на "Шоей Кисен", цитиран от японския всекидневник "Асахи Шимбун".
Съветник на египетския президент обаче обяви, че преместването може да стане до два-три дни. Според други експерти това може да отнеме седмици.
Контейнеровозът е с размер на 4 футболни игрища - дълъг е почти колкото е височината на Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк и тежи 200 хиляди тона. Във вторник той беше отклонен от силни ветрове и пясъчна буря, която пречеше на видимостта.
Корабът е блокиран диагонално на входа на Суецкия канал. Усилията на местните власти да отворят маршрута продължават 10 влекача и още два плавателни съда.
Около 12% от световната търговия преминава през 193-километровия Суецки канал, свързващ Средиземно с Червено море и най-краткия път между Азия и Европа.
Алтернативен маршрут край нос Добра надежда и южните брегове на Африка, но пътят оттам е с две седмици по-дълъг, отколкото през Суецкия канал.
Блокадата предизвика 3% ръст в цените на петрола.
"Европа трябва да се подготви за поскъпване и недостиг на редица стоки заради блокадата на Суецкия канал", прогнозира в интервю за програма "Хоризонт" на БНР анализаторът от лондонския Център за икономически и бизнес проучвания Кай Нойфелд.
По думите му търговията по оста Азия-Европа няма да бъде нарушена сериозно, ако ключовият морски път бъде отворен скоро, но това става все по-малко вероятно.