Европейската комисия предприе ново разследване на субсидиите, получавани от китайски доставчици на турбини за вятърни генератори в Европа, и в частност на условията за развитие на вятърни паркове в Испания, Гърция, Франция, Румъния и България.

Това предаде Ройтерс, позовавайки се на текстове от речта на Маргрете Вестагер, която заместник-председателката на ЕК планира да произнесе по-късно днес пред Принстънския университет.

Не се очаква обаче Вестагер да назове имената на засегнатите компании, отбеляюва и БТА.

Комисията вече проучва дали да наложи мита върху вноса на китайски електрически превозни средства, като смята, че има доказателства, че те се възползват от държавни субсидии. Разследването трябва да приключи през ноември, въпреки че ЕС може да наложи временни мита от юли. Наскоро ЕК обяви, че има достатъчно доказателства, че китайските електрически превозни средства са били субсидирани и че вносът е нараснал с 14% на годишна база, откакто разследването бе официално стартирано миналия октомври.

Смята се, че Вестагер ще заяви, че ЕС трябва да възприеме по-систематичен подход, като разследва всеки случай поотделно. "И трябва да го направим, преди да е станало твърде късно. Не можем да си позволим да допуснем това, което се е случи със слънчевите панели, да се повтори и при електрическите превозни средства, ветрогенераторите или критично важните полупроводници."

Инсталираните в ЕС вятърни турбини са предимно местно производство, но китайските производители бързо натрупаха дял от около 2/3 от световния пазар през 2022 г. По отношение на производството на слънчеви панели - китайските производители държат над 90 процента от пазара в ЕС.

Разследването на турбини за вятърни генератори ще бъде съгласно регламента на ЕС за чуждестранните субсидии, който позволява на ЕК да оцени дали те позволяват на компаниите да представят прекалено изгодни оферти в обществени търгове.

Миналата седмица ЕК започна две разследвания за това дали китайски участници в обществен търг за слънчева електроцентрала в Румъния са се възползвали прекомерно от субсидии.

Първото разследване на ЕК за чуждестранни субсидии приключи, след като китайският производител на влакове CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co. се оттегли от търг в България за доставка на 20 електрически влака.