Tesla отмени плановете си за отдавна обещавания евтин модел, на който инвеститорите разчитаха да стимулира метаморфозата на компанията в производител на автомобили за масовия пазар. Това съобщи Ройтерс (Reuters), като се позова на трима свои източника, запознати с въпроса, и на съобщения на компанията.

Автомобилният производител ще продължи да разработва самоуправляващи се роботаксита на платформата за малки превозни средства, според източниците.

С това решение Tesla изоставя дългогодишната си цел да отваря нова страница, това шефът Илон Мъск често определя като своя основна мисия: достъпни електрически автомобили за народа.

Акциите на Tesla паднаха с около 3% в ранната следобедна търговия след съобщението на Ройтерс, отбеляза агенцията.

Докато Tesla прекара години в разработването на изключително експерименталния си Cybertruck, скъп електрически пикап, китайските производители на автомобили се ориваха все по-напред с достъпни електромобили, грабвайки пазарен дял, печелейки икономии от мащаба и предлагайки на потребителите изгодни цени, които западните производители на автомобили се борят да постигнат.

Първоначалната идея на Мъск (от 2006 г.) беше първо да произвежда луксозни модели, след което да използва печалбите за финансиране на "евтина семейна кола".

Оттогава Мъск многократно е обещавал такова превозно средство на инвеститори и потребители. През януари той каза на инвеститорите, че Tesla планира да започне производството на достъпния модел в своята фабрика в Тексас през втората половина на 2025 г.

Най-евтиният настоящ модел на Tesla, седанът Model 3, се продава за около $39 000 в Съединените щати. Вече несъществуващото базово превозно средство, понякога описвано като Model 2, се очакваше да започне от около 25 000 долара.

Мъск публикува в социалната си медия "X", че "Ройтерс лъже (отново)". Но не е установил конкретни неточности, изтъква агенцията  и добавя, че Tesla не отговорила на искане за коментар.

Рязката промяна в плановете идва в момент, в който Tesla е изправена пред ожесточена конкуренция в световен мащаб от страна на китайските производители на електрически превозни средства, които наводняват пазара с коли на цена от едва 10 000 долара. 

Планът за роботакси (без шофьор), чието изпълнение може да отнеме повече време, представлява по-сериозно инженерно предизвикателство и по-голям регулаторен риск.

Два източника са заявили пред Ройтерс, че са научили за решението на Tesla да бракува Model 2 на среща, на която са присъствали десетки служители, провела се в края на февруари.

"Директивата на Илон е да отидем изцяло на роботакси", казал единият от източниците.

Третият източник потвърди отмяната на плана и потвърди за производството на роботакси, но в много по-малки обеми, отколкото беше предвидено за Model 2.