Според производителите на часовници - много, отбелязва Ройтерс, цитиран от БТА. Защитата на марката е от изключително значение за имиджа на сектора, рентабилността и бъдещия растеж, коментират много производители на луксозни часовници, а проучвания на университетите в Санкт Гален и Цюрих сочат, че цената на луксозен часовник почти може да се удвои.

Както обаче при много други продукти в глобализирания свят, има неяснота по въпроса кое прави един часовник швейцарски, а тази неуточненост има последици за качеството и приходите. Проблемът е част от предложеното на швейцарския парламент ново законодателство за регулиране на използването на марката "Произведено в Швейцария" за храни, услуги и промишлени продукти. На фона на борбите на политиците и лобистките групи за това кои продукти, сред които са сирената, джобните ножчета и тъкачните машини, да бъдат обозначавани с марката, шансовете да бъде приет законът тази година са малки.

Много производители на часовници се безпокоят все повече от забавянето на решението на проблема, който според тях е спешен. При първите обсъждания в двете камари на парламента долната камара настоява, че 60 процента от стойността на промишлен продукт трябва да бъде от Швейцария, за да носи марката "Произведено в Швейцария", както предлага правителството. Горната камара е на мнение, че 50 процента са достатъчни.

Ако не бъде намерен компромис за процентите и по много други въпроси, ще има още два кръга на обсъждания във всяка камара през следващата половин година. Ако не бъде постигнато споразумение, проектозаконът пропада.