"Структурата на компанията е много далеч от т.н. корпоративна такава. Йерархия съществува, но в работния процес всички сме колеги и собствениците на компанията работим рамо до рамо със своите служители", споделя Чавдар Кенаров, следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката HR Guest.

Кой е той?

Чавдар Кенаров се среща с рекламата в началото на 1995 година. След завършване на Националната художествена академия, той стартира своя професионален път като Арт директор в рекламна агенция S Team Bates Saatchi&Saatchi. Две години по-късно вече е Изпълнителен Творчески Директор на S Team Ideas Group. В този период той печели много професионални награди, а агенцията е обявена за "Агенция на десетилетието" на първото издание на ФАРА и "Агенция на годината" на следващото издание на фестивала през 2001. В края на същата година Чавдар продължава по свой собствен път като съосновател на Noble Graphics. Вече повече от 20 години неговата агенция печели множество международни награди на реномирани рекламни форуми. Noble Graphics четири пъти е обявена за "Агенция на годината" на ФАРА през 2005, 2011, 2014, 2020/21 и 5 пъти за "Най-ефективна агенция в България" според Effie Bulgaria през 2014, 2017, 2018, 2020 и 2021 година. Чавдар Кенаров е заместник-председател на Управителния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции и член на борда на Art Directors Club of Europe. В момента екипът на Noble Graphics се състои от 36 специалисти.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерий за проявен интерес към кандидата?

Съществена част от професионалната ни работа е да имаме отговор на въпроси от всякакъв характер. От друга страна, умението да задаваш точните въпроси е безценно качество и сериозно конкурентно предимство. Всяко интервю е запознанство и процесът е двупосочен. Срещаме се, за да поговорим и да почувстваме способни ли сме да тръгнем на дълъг път заедно, като екип. При такъв залог са допустими всякакви въпроси, които правят тази първа среща максимално съдържателна. Стилът, структурата и въпросите при провеждане на едно интервю чудесно обрисуват портрета на дадена компания, нейните ценности, култура и философия.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Моят съвет е: Бъдете откровени и не се притеснявайте да задавате своите въпроси. Много често въпросите, които задаваш, казват повече от отговорите, които даваш.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Зависи "първо впечатление" по отношение на какво. Един кандидат може да създаде страхотно впечатление без дори да сме го виждали, без да знаем от какъв пол е, каква възраст е или какво е неговото излъчване. Например едно респектиращо портфолио би създало много силно първо впечатление. В нашата професия какво можеш, какво си създал или какъв е резултатът от труда ти до момента е водещо при избор на кандидат за позиция. Предпочитаме хора с вкус и чувство за мярка, а тези безценни качества се проявяват точно по време на интервю. Моментното настроение при първа среща не е от първостепенно значение, защото винаги правим второ интервю, на което присъстват повече колеги. Ако кандидатът бъде избран, започва изпитателен период, така че има достатъчно време за обективна преценка в различни ситуации и настроения.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Разбира се, водещи са качествата и потенциалът на съответния кандидат. В агенцията сме много "лакоми" за кадърни и амбициозни хора. Всъщност това са и основните ни условия, останалото са технически подробности.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

В една комуникационна агенция се търсят специфични умения и талант за различните позиции. Преди всичко търсим хора, на които може да се разчита. Стремим се да открием качества като отговорност, хъс и желание за развитие. Структурата на компанията е много далеч от т.н. корпоративна такава. Йерархия съществува, но в работния процес всички сме колеги и собствениците на компанията работим рамо до рамо със своите служители. Ние истински вярваме, че нашата работа и постижения говорят най-добре за потенциала и качествата на агенцията. Живеем в реалност, в която ужасно много се приказва, дори ненужно се крещи. В много случаи това е празно самохвалство. Предпочитаме да не вдигаме излишен шум и да оставим брандовете, за които работим, сами да разказват за нас. Един от ключовите ни клиенти е с нас вече 19 години, с друг сме заедно от 15 години, има и такива, с които си партнираме повече от десетилетие. Тези безценни дългогодишни партньорства са истински красноречиви.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Голяма част от настоящия екип на компанията са започнали в нея като стажанти. Ние предпочитаме сами да обучаваме и изграждаме своите кадри. Преди няколко години стартирахме Noble Academy - образователна инициатива, водена от най-опитните специалисти в екипа на агенцията, заедно с гостуващи чуждестранни лектори. Специално за студентите, като част от Noble Academy създадохме програмата The Green Team - формат, при който в рамките на 6 месеца селектирана група от студенти получават реални задания, попадат в реална среда, водят реални проекти и работят директно с маркетинговия екип на клиента. Този формат е изключително полезен, защото дава на младите хора доста добра представа по какъв интересен и вълнуващ, но доста труден път са поели, а тези, които истински го желаят, продължават успешно напред.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Завърших Художествената гимназия и след това Академията със специалност Илюстрация и оформление на книгата. По онова време работех с нагласата, че ще се развивам в сферата на книгоиздаването, илюстрацията и печатната графика. Но както се случва понякога, една неочаквана покана, която приех, ме тласна в съвсем различна и нова за времето си посока. Имах късмета да попадна сред страхотни професионалисти, които ме въведоха в занаята и ме вдъхновиха завинаги. Може би най-същественото в професионалното ми израстване бяха хората, които срещнах по своя път и най-вече тези, които останаха до мен. Дали бих променил нещо в миналото? Вероятно.., но честно казано, избягвам да се връщам към вече взети решения и невъзвратими моменти. Предпочитам да съм в настоящето и да гледам напред.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Пандемията беше сериозен тест в много отношения. Всъщност след първоначалния стрес, компанията премина доста уверено и със самочувствие през епицентъра на кризата. Това се дължи на отлично сработения екип и сериозния професионален опит на по-голямата част от хората. Не мисля, че пандемията промени критериите ни за подбор и оценка. Няма значение дали се работи от дистанция, или всички сме заедно в офиса, резултатът е следствие от самосъзнание, отговорност и отборен дух. Не бих казал, че имаме специални "политики за стиковане", просто работим заедно, често се забавляваме заедно, милеем един за друг и си помагаме, когато е необходимо.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Ние сме в бизнеса с идеи. Няма значение дали сме в парка, в офиса, на лодка или палатка, важното е да сме заедно. В агенцията творческата работа е екипно преживяване. Генерирането на идеи е обмяна на енергии и емоции, невъзможно е да е пълноценно и истински взаимно, когато е онлайн. Разбира се, когато екипът е вдъхновен и добре сработен, то резултатът е впечатляващ при всякакви условия.