"Стандартният офис като концепция загина. Хората, отношенията и резултатите са това, което се търси. Няма значение дали се работи от планински връх или от морски плаж, важното е задачите да се изпълняват и клиентите да са доволни", споделя Любомир Аламанов, следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Любомир Аламанов работи в сферата на комуникациите повече от 20 години. За този период той е ръководил проекти за Coca-Cola, Microsoft, HP, Telenor, Lidl, Beiersdorf, Henkel, Nestle, Siemens и много други. Проектите и кампаниите, в които е участвал, са спечелили повече от 100 български и международни награди. През 2016 г. е посочен за един от най-влиятелните комуникационни специалисти в сферата на Community Relations, а една от най-авторитетните световни медии за комуникации PR News го включи в своя ежегоден списък с професионалисти-иноватори, допринесли изключително за развитието на ПР професията - 50 Game-Changers of PR for 2017. The Holmes Report го посочи в престижния списък Innovator 25 EMEA 2018. Най-голямата световна организация на ПР-агенции и национални асоциации International Communications Consultancy Organization (ICCO) го номинира четири години поред за PR Leader за целия свят в престижните Global Awards 2018, 2019, 2020, 2021. PR News го номинира за CEO of the Year 2019. Включен е в списъка PR People of the Year 2020. Печели приза PR Professional of the Year и е номиниран за PR Team Leader of the Year на Platinum PR Awards 2021. Агенцията му, Sitemedia Consultancy става Агенция на годината за цял свят на няколко световни форума. Любомир Аламанов е един от създателите на Българската асоциация на ПР агенциите и неин пръв председател.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Ние като компания имаме особено отношение към кандидатите. Хората вече се подготвят много, знаят много за компаниите и процедурите, даже изследват практиките на HR-ите и какви въпроси задават. Възможността да те заблудят по време на интервюта е много голяма. Особено ако интервюиращите се плъзгат по готов списък със стандартни въпроси и използват стандартна матрица за оценка на кандидатите. Ние имаме друга стратегия - всеки кандидат първо минава през един месец стаж. Това ни дава три позитива - учим кандидата на нашия модел на работа, проверяваме кандидата дали отговаря на нашите изисквания, както и самият кандидат може да види дали се чувства добре в нашия малък и иновативен екип. След края на месеца сядаме и отново си отговаряме на въпроси, и в двете посоки, но вече имаме опита от цял месец съвместна работа. Което дава най-ценната информация. Всички от екипа са минали през тази процедура, отношението е абсолютно еднакво и всички сме доволни от това. А и резултатите, които даваме като агенция говорят сами за себе си.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

"Подготовката за интервю за работа" е като всяка друга комуникационна дейност - комбинация от подготовка, култура, знания и умения в директната комуникация. Точно както правим подготовка за телевизионно интервю. Ние можем да дадем много съвети, но кандидатът трябва да положи усилия. Защото важи старата поговорка "По дрехите посрещат, но по акъла изпращат." А като конкретен съвет - да гледат на всяко интервю като на огромна възможност, да дадат всичко от себе си, да проучат къде кандидатстват, да научат детайли за организацията и как може да допринесат за нейното развитие и много други. Даже до 21 правила мога да ги развия.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление е важно, не случайно се казва, че "никога не можеш да направиш първо впечатление за втори път". Но след това ще искам да видя дали зад "впечатлението" има реални качества. Подходът няма значение, нашата стратегия за едномесечен стаж разкрива истинските качества в работна обстановка. Няма "моментно настроение", подхождаме към всяко интервю с необходимото ниво професионализъм. Всеки кандидат получава еднакво отношение, смятам, че така е правилно. И очаквам обратното в отговор.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Основното е кандидатът да иска да се учи и има желание за работа. Нашата професия се развива изумително динамично, може би най-динамичната в момента. Затова няма как да очакваме всеки кандидат да знае всичко. Щом ние самите полагаме ежедневни усилия и се учим и развиваме, то значи всеки може и трябва. Няма как кандидат, който си мисли, че знае всичко и няма накъде да се развива, да работи в нашия бързо развиващ се екип.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Идеалният кандидат трябва да има богата обща култура, трябва да има огромно любопитство и желание за учене и развитие, както и желание за много работа. Работата е много, понякога напрегната и без силно желание няма как да има добри резултати.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Да, всички от екипа са минали през стажантската ни програма. От тази гледна точка сме изключително доволни. По време на пандемията успяхме да направим и виртуални стажове. Имахме стажанти от Германия, Франция и други държави. Беше интересно и за нас, да видим образованието в другите страни как се развива. А младите хора са както всички - има такива с желание за учене и работа, които постигат прекрасни резултати.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Моята кариера не е съвсем стандартна за сектора. Магистър съм по информатика, завършил съм Факултета по математика и информатика. Но в комуникациите намерих истинското предизвикателство. Независимо дали в политически или корпоративни комуникации, работата с хора е много по-интересна и с по-голяма степен на непредсказуемост. А и може да се въздейства по различни каузи, като се подобрява самата среда и се правят позитивни обществени кампании. Това прави професията интересна, предизвикателна и удовлетворяваща.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Оценката за работата е само един - доволни клиенти, прекрасни кампании, развитие на екипа. Пандемията само променя инструментите и похватите. А за позитивна работна атмосфера имаме всякакви активности за Employer Branding. Ще спомена само, че често изнасяме офиса да работим от различни места. Сега подготвяме летния сезон с офис от плажовете на пуст остров в топлите океани.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Стандартният офис като концепция загина. Хората, отношенията и резултатите са това, което се търси. Няма значение дали се работи от планински връх или от морски плаж, важното е задачите да се изпълняват и клиентите да са доволни. В консултантския бизнес тази тенденция ще се засилва. Може би в производството или други сектори, които са обвързани с машини, техника или други фиксирани работни инструменти, ще предприемат различен подход, те все пак нямат нашата свобода.