Разговаряме с Марта Зичинска за социалната отговорност на Mastercard, внедряването на новите технологии в услуга на потребителите и опазването на околната среда; за акцента, който компанията поставя върху малкия и среден бизнес, както и за преодоляването на дискриминацията по полов признак.

- Г-жо Зичинска, днес сме изправени пред доста проблеми - замърсяване, климатични промени, социално и полово неравенство, финансови и кибер измами... Ангажирана ли е Mastercard в борбата срещу тези опасности? И как се бори компанията с тях?

- Много сме ангажирани. Всъщност една от деветте стратегии (наричаме ги "страсти") на компанията е околната среда. Усърдно се борим, на глобално ниво, да се справим с проблемите. Една от най-големите и най-нови иновации, които осъществихме в Швеция, е продуктът Doconomy. Това е биоразградима карта, която се използва заедно с услуга за мобилно банкиране. Използването й дава възможност на картодържателя да намали въглеродния отпечатък, който оставя. Към картата има мобилна апликация, която следи нивото на въглеродните емисии, които оставят закупените от потребителя продукти от магазините и го предупреждават, когато достигне високи въглеродни стойности - тоест портфейлът алармира, когато отпечатъкът, който самият той оставя върху планетата с всекидневните си дейности, стане голям.

- Ако свръхконсумацията е проблем, защото причинява щети на нашата планета, то какво може да направи Mastercard, за да минимизираме вредните ефекти от нея?

- Опитваме се да образоваме хората, че можем да им помогнем с продукти като Doconomy, както и с промотирането на дигитални портфейли, вместо карти. Но отговорността е в ръцете на всеки един от нас. Mastercard е марка и компания, която поставя хората в центъра на внимание, но не контролира решенията и поведението им, те решават дали искат да се ангажират или не. Ние можем да комуникираме разумното харчене и пазаруване, и в тази връзка продуктите и услугите на Mastercard и дигитализацията са това, което могат да избират, стига да искат да направят промяната.

- Виждате ли в новите технологии решение на част от настоящите ни проблеми?

- Мисля че целият процес към дигитализация, промотирането на мобилни портфейли, платежни аксесоари и услуги е това, което ни спасява от проблемите с околната среда. Намаляването на всичко физическо, според мен, е много важно.

- Кои са технологиите, които са ви най-интересни като компания? А тези които смятате, че ще окажат най-голямо въздействие върху света ни в идното десетилетие?

- Вярвам, че безконтактните технологии са най-важни. Въпреки че не са новост, те са в основата на всички устройства и услуги, които предлагаме. Това е абсолютно революционна технология, защото се научихме, че можем да я вградим навсякъде - в смартфон, в аксесоар, навсякъде. MDES (Mastercard Digital Enablement Service) също е революционнa и е изграденa на основата на безконтактност. Въпросът на бъдещето е под каква форма ще се опакова безконтактността. Мисля че въпросът не е точно, кои са технологиите, а как се представят на потребителите, така че да бъдат продадени и използвани.

- Къде стои сигурността на потребителя в днешния все по-високотехнологичен банков свят?

- Сигурността е от първостепенно значение, а в това отношение само може да се радваме, че сме Mastercard. Ако трябва да бъда напълно честна, ние сме изградени от безопасност и сигурност, това е ДНК-то на компанията. В момента можем да бъдем партньор на всяка една компания, защото платежната индустрия процъфтява - ние сме готови за PSD2 (последните регулации в Европа и директивата за платежните услуги) и предстоят все повече неща, които ще направят разплащанията открити. Ние сме абсолютно спокойни от този факт и сигурността, която осигуряваме, ще способства за още повече партньорства. Вярваме, че няма много компании, които са създадени на основата на сигурността. С когото и да си партнираме, потребителите могат да са спокойни за сигурността си.

- Помага ли Mastercard, като водеща технологична и финансова компания, на средния и малкия бизнес в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), така че да му осигури възможност за равнопоставена конкурентоспособност на пазара? Можете ли да дадете пример?

- Мисля че правим много. Малкият и среден бизнес (МСП) е всъщност основният фокус на компанията. Имаме няколко програми, които помагат на тези бизнеси да растат. Ние им показваме, че приемайки ПОС терминали и безконтактността като цяло, те се развиват по-бързо и имат повече клиенти. Опитваме се да правим много, така че да им докажем, че това е важно за тях. Пример за една такава програма е Cashless Foundation, тя се осъществява с подкрепата на правителствата на страните, а това, което правим, е да субсидираме МСП с ПОС терминали безплатно за период от 1 година. Ясно е, че причините, поради които МСП-я не използват ПОС терминали е, че са разход, но предоставяйки им ги безплатно, след тази една година масово избират да продължат с тях и разбират ползите им. В Полша имаме успешна маркетингова кампания, която предлага на МСП да ребрандираме външния вид на магазина, в който оперират. По този начин им помагаме да бъдат по-разпознаваеми, а също им даваме насоки и съвети как да комуникират с клиентите си, така че да бъдат по-успешни.

- Един от проблемите, който стана актуален, е сексизмът, по-специално дискриминацията на жените по полов признак. Има ли Mastercard отношение по въпроса и, ако да, можете ли да дадете примери за дейности на компанията, които демонстрират борбата й срещу проблема?

- Това е един от основните стълбове на Mastercard. Имаме наистина много програми както вътре така и извън компанията. Мога да дам пример от вътрешната политика на компанията - при всяка кампания за назначаване на ръководни кадри е правило да има задължително поне един кандидат от женски пол, не може да има само мъже. Ако няма жена, то трябва да се изчака докато не кандидатства. Искаме да окуражим жените да кандидатстват за по-отговорни позиции, тъй като понякога те са срамежливи и неуверени. Пример за външна програма е кампанията в сътрудничество с един от нашите клиенти BNP Paribas, която ни донесе награда на фестивала Cannes Lions през 2019. Направихме нещо, което повдигна дискусия. Купихме еротичното списание "Twoj Weekend", което е иконично в Полша. Всички познаваха това списание и го купуваха, но през последните години, заради интернет, започна да губи популярност. Породихме медиен интерес от факта, че някой купува списанието и всъщност ще издаде последния тираж, затова и нарекохме кампанията "The last issue ever".

Интересът на хората беше огромен, образуваха се опашки, които чакаха да си закупят последния брой на това толкова емблематично списание, с което са израснали. Всички бяха много изненадани от това, че броят не беше пълен със снимки на голи жени, а с 48 страници лишени от сексизъм и толериращи признаването на жените като равни на мъжете в днешния свят. Тъй като темата не беше тази, която хората очакваха, те се разделиха на такива, които подкрепят идеята и такива, които бяха възмутени. Важното обаче е, че породихме дискусия навсякъде, между хората, в медиите и в социалните мрежи.