"Малките детайли винаги са важни, като например облеклото, с което кандидатът идва на интервюто. То винаги трябва да е съобразено с позицията, за която кандидатства. Като цяло харесвам хората, които са по-спокойни и уверени. Важно е да се създаде диалог между интервюиращия и кандидата. Добър знак е, когато кандидатът също има допълнителни въпроси", споделя Красимир Рангелов, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Казвам се Красимир Рангелов и съм управител на Julius Meinl Bulgaria Ltd. Julius Meinl e най-старата кафе компания в Европа, като бизнесът датира от 1862г. Отдадеността на качеството е фамилна запазена марка в продължение на пет поколения. Днес нашите кафета и чайове помагат да се създадат значими моменти по целия свят. Когато започвах бизнеса в края 2013 имаше само идея за стартиране му, днес е вече успешен бизнес. Това се дължи на страхотният екип, който имаме.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Смятам, че въпросите трябва да бъдат правилните, свързани с конкретната позиция, за която се кандидатства. Повечето хора обикновено изпитват притеснение по време на интервю за нова работа и въпроси свързани с личния им живот и семейството биха ги притеснили допълнително. От тази гледна точка мисля, че тези въпроси са неуместни. Относно продължителността на интервюто, не смятам че има точен критерии. При всеки човек е строго индивидуално. Някои кандидати са по-обрани, други пък са по-разговорливи, но това в никакъв случай не може да бъде критерии за определяне на кандидата.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Едно от най-важните неща е, когато човек отива на интервю е, че трябва да бъде подготвен. Трябва предварително да е запознат със компанията, в която кандидатства, с продуктите и услугите, които се предлагат от нея. Също така е добре за знае и кои са основните конкуренти. Това винаги прави добро впечатление на интервюиращия. Другото важно е кандидатстващият да бъде спокоен и искрен по време на интервюто.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление е много важно, но това не означава, че то не може да се промени впоследствие. Малките детайли винаги са важни, като например облеклото, с което кандидатът идва на интервюто. То винаги трябва да е съобразено с позицията, за която кандидатства. Като цяло харесвам хората, които са по-спокойни и уверени. Важно е да се създаде диалог между интервюиращия и кандидата. Добър знак е, когато кандидатът също има допълнителни въпроси.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Много е важно кандидатът да покаже желание за развитие, дори и да няма много опит за конкретната позиция. Има случаи в които може да се наеме кандидат с малко опит, но с желание да се учи и усъвършенства. Никой не се е родил научен и ако човек покаже, че има качества и желание да се учи, смятам че трябва да му бъде даден шанс. Интервюто в известна степен е психология. Трябва да можеш да разчетеш и припознаеш правилния човек. Това, което е написано в едно CV, не може да бъде достатъчно за да направиш правилния избор. За това е важно да се проведе конструктивен разговор, за да се направи правилната преценка.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Идеалният кандидат трябва да бъде максимално открит, лоялен и достатъчно мотивиран. Да покаже желание за развитие в компанията в дългосрочен план. Да следва мисията и визията на компанията, за което разбира се ние като екип имаме ангажимента да го насърчаваме .

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

В нашата компания нямаме стажантски програми към този момент. Но като цяло мнението ми е, че трябва да се дава шанс на студентите да покажат придобитите знания и на практика. Аз самият съм пример за това, тъй като първата ми официална работа по специалността беше именно след стажантска програма. Благодарен съм, че имах шанса да попадна в международна компания със утвърдени традиции и култура. Не бих променил нищо в живота си назад.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Човек трябва да извърви пътя си. Човек учи за професията, но се изгражда като професионалист във времето с всичките трудности по пътя на успеха. Грешките, които допускаме, понякога са най-добрият учител за в бъдеще. Благодарен съм на хората, които ми се довериха и ми дадоха шанс като млад експерт. Когато имаме ясна цел и мотивация за развитие нещата се случват рано или късно. Никога не трябва да се отказваме, всичко зависи единствено и само от нас.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Нашият бизнес беше един от най-засегнатите по време на Ковид пандемията. На практика почти целият сектор беше затворен. Това ни постави в една много трудна ситуация, в която трябваше да намерим начин да запазим служителите и да помислим за бизнеса след Ковид. Пандемията не промени критериите за оценка на бъдещи служители, но помогна за една по-добра такава на настоящите служители. Когато попаднем в ситуация, различна от обичайната, можем да открием нови светлини и качества в колегите си.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Специално за нашата компания работа в домашни условия за повечето ни служители е невъзможна. За хората, които имат тази възможност, общото мнение е, че изцяло работата от вкъщи не е предпочитан модел. Запазихме възможността за служителите, на които работата позволява да имат възможност да ползват 2 дни от седмицата хоум офис. Като цяло обаче ми прави впечатление, че все повече фирми в IT сферата и други започват постепенно да налагат хоум офиса като модел на работа. Може би след няколко години за много такива фирми това ще бъде основен начин на работа.