"Основната ценност в компанията ни е да спестим време - това на клиентите, на колегите и своето време. Това от своя страна означава ефективност на действията, синтезирана и структурирана комуникация, влагане на усилия в търсене на решение. Относно лоялността на служителите в компаниите, бих казала, че за каквито и пари да говорим, накрая хората биха напуснали най-вече заради получено лошо отношение", споделя Магдалена Маркова, която е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Коя е тя?

Магдалена Маркова е управляващ съдружник SBA България. Фирмата е създадена през 2011 година като част от холдинг SBA Group и основен предмет на дейност въздушен и морски транспорт. От октомври 2022 г. SBA България е акредитиран член на IATA - Международна асоциация на въздушните превозвачи и агенти по продажбите. През 1994 започва работа в Авиокомпания Балкан в новосформирания отдел Товарни превози. Това е първата й среща с въздушния транспорт на товари. След фалита на А/К Балкан тя започва работа в кантора Въздушен транспорт на Деспред АД. След опознаване на процедурите от страна на превозвача, опитът в Деспред e възможност за поглед от другата страна на организацията на транспортната верига - от страна на клиентите. Маги, както я познават партньори и клиенти, обича промените и често се хвърля в нови начинания. Търсенето на решения е превърнато в начин на мислене. "Пристрастена" към спедицията, вече 12 години тя отдава на развитието и утвърждаването на SBA България като независим, конкурентен и професионален доставчик на логистични услуги.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Аз имам своя задължителен въпрос - "Какво ще те накара да си удовлетворен и горд, че работиш за компанията?" Отговорът на този въпрос ми дава информация за движещата сила и ценностите на кандидата.

Няма неудобни въпроси. Има зачитане на правото да не се отговори на определени въпроси.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

"Бъдете винаги навреме за интервю" е моят съвет. Професията и възрастта ме правят все по-чувствителна на тема време. Това е изключително скъп "ресурс" и отношението към него дава много информация за кандидата. Това е и основната ценност на SBA България - да пестим времето на нашите клиенти. Не изпращам предварително информация и съвети на кандидатите. Не правя изпит, а среща с бъдещ партньор в офиса. Случвало се е, обаче, да изпращам тест на кандидатите. Самият резултат от теста е допълнителна информация, но връщането на решен тест е моят начин да оценя сериозността на кандидата.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление носи много индикации на инстинктивно ниво. Не бива да е решаващо, но да се пренебрегне би било грешка. Знанията и уменията се придобиват, но личностната промяната е трудна и идва от друга посока, която не е предмет на моята дейност.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

За мен най-ключовото в избора ми е желанието на кандидата да се учи и да надгражда в професията. В малкия и среден бизнес йерархичната стълба е малка. Полето на действие и отговорност на служителите е голямо. Обширността на знанията и уменията, който се придобиват в малка фирма, често са неосъзнати и неоценени от кандидатите. Категорично бих приела кандидат, който няма опит и неподходящо образование, но има потребността и желанието да се научи.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Веригата на доставките е верига и от казуси. Изключително решаващо е мисленето в посока "Как да реша този казус" "Какво мога да направя в този случай". Най-важната стъпка е кандидата да си даде ясен отговор иска ли неговата професия да бъде спедитор. Други две важни качества за изграждане на добър спедитор са умение за "жонглиране" с информация (комбинативно мислене) и любознателност. Основната ценност в компанията ни е да спестим време - това на клиентите, на колегите и своето време. Това от своя страна означава ефективност на действията, синтезирана и структурирана комуникация, влагане на усилия в търсене на решение. Ползването на най-популярната система в света в логистичния бранш - Cargo Wise, също е част от оптимизацията на времето.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Имам два неуспешни опита със стажантски програми. Моят личен извод е, че малкият и среден бизнес не се покрива с мечтите и представите за кариера на завършващите младежи. Предпочитат стажовете в големи фирми с познати имена. В малка фирма всеки един човек е важен и ценен. Служителите, които са в екипа на компанията ни от години, оценяват и избират предимството на персонализираните решения.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Буквално влетях във въздушния транспорт, с много хъс и желание и с никакви знания. Спомням си как преди интервюто за работа разпитвах хората около мен, какво означава карго. Явявах се на конкурс за карго отдел, а не знаех значението на думата... Не съжалявам за нито една от стъпките си по пътя, всяка е урок и надграждане. Единственото, което бих променила, е по-добро балансиране между лично и работното време.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Не, Ковид не повлия на критериите ми за подбор. Ковид периодът беше още едно доказателство, че екипът ни е добре подбран и сработен.

На първо място е служителят да се чувства спокоен и приет. За каквито и пари да говорим, накрая хората си отиват заради лошо отношение. Старая се като част от отношението ми към служителите - да споделям намерения и планове, да искам коментари и предложения, съвместно отработване на проблемни ситуации и текущи процедури. Не пропускаме и малки офисни празненства - работилница за Коледни подаръци за клиенти и партньори, подарък - закачка към колегите, фирмени обяди или вечери.