Това показват резултати от проучване на Българската стопанска камара, базирано на данни на Световната търговска организация (СТО), като за 2014 г. те са неокончателни.

СТО обединява данните на националните статистически органи.

Износът, измерен в щатски долари, позволява съпоставка с всички други държави и използването на статистиката и инструментите на СТО, отбелязват от Камарата.

Една от причините за отрицателните данни би могла да се търси в курса на щатския долар, коментират от БСК. Друга - колебанията в цените влияят значително върху намалението на износа на нефтени продукти и горива.

Що се отнася до медта, българският износ количествено расте, но цената на метала на световните пазари пада, поради спад в търсенето в Китай, който е основният потребител.

Сред водещите пазари по-значителен спад регистрираме в Китай - 18 на сто, Русия - 8 на сто, Испания - 10 на сто, Сърбия - 8 на сто, Украйна - 55 на сто.

Печелим пазарни позиции в Белгия - 42 на сто, основно поради двойно увеличение износа на мед, Сингапур - 71 на сто, където се е пренасочил износът на горива от Гибралтар, Полша и Чехия с по 12 на сто, Алжир - 94 на сто, поради увеличен износ на горива.

В периода 2010-2014 г. българските фирми достигат средногодишен ръст на износа от 8 на сто.

Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти. Наблюдава се обаче ръст в износа на стоки с по-висока добавена стойност като медикаменти, машини, електрически и електронни изделия, както и фармацевтични продукти.